Acasă SPAȚIU Universul explorat

Universul explorat

Universul explorat de oameni este destul de limitat, explorarea spațială avansând cu pași extrem de mici și desfășurându-se predominant în sistemul solar din care face parte Terra. Tehnologia de explorare cosmică este într-un stadiu relativ incipient, bazându-se mai mult pe sonde și sateliți decât pe factorul uman, din cauza distanțelor cosmice uriașe care trebuie parcurse și care necesită foarte mult timp pentru acumularea de imagini și informații. Primii pași în explorarea spațială au fost făcuți în 1957, odată cu lansarea primului satelit artificial creat de oameni: Sputnik 1. A urmat prima vietate trimisă în cosmos (cățeaua Laika), apoi primul om în spațiul cosmic (Iuri Gagarin, în 1961) și primul echipaj uman pe Lună (misiunea americană Apollo 11, din 1969, cu Buzz Aldrin și Neil Armstrong). Primul cosmonaut român, Dumitru Prunariu, a ajuns în spațiul cosmic în 1981, în cadrul misiunii Soiuz 40. La ora actuală, cele mai importante agenții spațiale, care se ocupă cu explorarea universului ori au planuri ambițoase în acest sens, sunt NASA (SUA), ESA (Agenția Spațială Europeană), Roskosmos (Agenția Federală Spațială Rusă) sau Xinhua (China). Mai multe sonde spațiale au fost lansate cu decenii în urmă pentru explorarea sistemului nostru solar, oferind informații valoroase pentru viitoarele misiuni cu echipaj uman.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Universul explorat

Sateliți cât un timbru

Pentru a sonda spațiul cosmic nu este totdeauna nevoie de echipamente masive și costisitoare. Este nevoie doar de o idee bună, pentru ca lucrurile să devină simple.

Compania privată SpaceX anunță lansatorul Falcon Heavy

SpaceX (Space Exploration Technology) a făcut un anunț extrem de important pentru industria spațială în cadrul unei conferințe de presă organizate la National Press Club în Washington DC.

Prima lansare a unei aeronave Soyuz către ISS după retragerea Navetei...

După mai multe eșecuri spațiale care au pătat obrazul Roscosmos, agenția spațială rusă a lansat ieri cu succes trei astronauți – doi ruși și un american – pe orbită la bordul unei rachete Soyuz-FG.

Râu și deltă pe… Titan

Titan, satelitul planetei Saturn, reprezintă unul din obiectivele principale ale misiunii Cassini-Huygens. Imagini transmise de către sonda Huygens, arată că pe Titan curg râuri...

NASA va trimite o misiune cu echipaj uman dincolo de Lună...

Agenția Spațială Americană are de gând să pună, undeva în viitorul nu foarte îndepărtat, bazele unui avanpost uman dincolo de Lună, atât pentru ca umanitatea să fie prezentă cumva în Spațiul „îndepărtat” (adică nu doar pe orbita geostaționară), cât și în vederea unei vizite pe un asteroid în 2025, comandată deja de președintele proaspăt reales Obama.

Spectaculos: Andocarea ATV-ului Edoardo Amaldi la ISS (Foto&Video)

Unul dintre astronauţii americani aflaţi la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, Don Pettit, a fotografiat ATV-ul european în momentul andocării sale la ISS, la o înălţime de 384 km deasupra Oceanului Pacific.

NVIDIA susţine explorarea spaţială, prin implicarea în competiţia Google Lunar...

NVIDIA susţine una dintre cele 26 de echipe participante la Google Lunar X Prize, competiţie care premiază cu 30 milioane de dolari primele echipe ce reuşesc aselenizarea în siguranţă a unui vehicul, navigarea acestuia o distanţă de 500 metri pe suprafaţa Lunii şi transmiterea înregistrărilor, imaginilor şi datelor prelevate către Terra.

Europa și Rusia ar putea trimite o misiune cu echipaj uman...

Cu numai câteva luni înainte de finalizarea simulării unei călătorii spre Marte ce are loc în Moscova – proiectul Mars500 - Agenția Spațială Europeană (ESA) a anunțat un parteneriat cu agenția spațială rusă Roskosmos, ce are ca obiectiv principal trimiterea unei misiuni cu echipaj uman către Paneta Roșie.

Asaltul selenar: cei dintâi astronauți

asaltul-selenar---stiinta-tehnica-1
Soarele abia răsărit făcea ca umbrele de pe Saturn Lane să fie neobișnuit de lungi. Am lăsat în spatele meu intrarea în complexul denumit Johnson Space Center...

… 3, 2, 1: China face al doilea pas important înspre...

Următorul pas al chinezilor în cursa dominării spațiului cosmic este lansarea aeronavei fără echipaj uman Shenzhou 8, ridicată pe orbita terestră cu ajutorul unei rachete Long March 2F. Odată ajuns la destinație, vehiculul spațial va intercepta și va andoca la bordul laboratorului Tiangong, lansat de China în septembrie. Ar fi pentru prima oară când chinezii întreprind cuplarea a două vehicule spațiale.

Cele mai noi subiecte