Mic ghid al autostopistului prin celule și organe (sept 2015)

mic-ghid-mironov---stiinta-tehnica-1
Episodul de astăzi al foiletonului meu combină o revenire la regiunea profund intelectuală Stockholm – Uppsala cu ştiri din laboaratoarele pentru Ştiinţele Viului de...

Buricul uman găzduiește sute de specii necunoscute

Prin Proiectul Biodiversității Ombilicale, derulat în cadrul Universității de Stat din North Carolina, în Raleigh, oamenii de știință care au analizat 95 de mostre de țesut ADN recoltate din regiunile ombilicale ale mai multor donatori voluntari au descoperit 1.400 de legături bacteriene diferite, dintre care 662 de tipuri de microbi aparent necatalogate încă.

O nouă „fabrică” de laborator produce celule în regim automat

O nouă fabrică de celule dezvoltată în Germania ar putea marca transferul activității minuțioase de cultivare celulară, prestată în mod normal de biologi și geneticieni, către roboți. Acest lucru îi va scuti pe oamenii de știință de la diferite sarcini, deoarece echipamentele automate vor prelua misiunile cronofage de cultivare, creștere și observare a celulelor în laboratoare.

Un nou conservant natural va păstra alimentele proaspete pentru mai mulți...

Oricât am vrea, nu putem păstra proaspete produsele pe bază de carne, lactatele, sau ouăle mai mult de câteva săptămâni, fie prin congelare, fie prin uscare, sau prin vidare. Acum, Daniel J. O’Sullivan, profesor la Universitatea din Minnesota, a descoperit o nouă soluție prin care o bucată de carne -și nu numai - s-ar putea menține proaspătă pe raft sau în frigider vreme de mai mulți ani.

Buretele-harpă, o bizarerie a naturii

În timp ce studia adâncimile oceanice din apropiere de coasta Californiei, o echipă de specialiști de la Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI) a reușit să fotografieze în premieră o specie complet necunoscută de burete, o specie care a uimit cercetătorii prin forma sa cel puțin atipică.

Fauna piscicolă, ca resursă a Rezervației Biosferei Delta Dunării

fauna-piscicola-delta-dunarii-stiinta-tehnica-1
Capturile de pește din bazinele naturale ale Rezervației Biosferei Delta Dunării sunt într-o scădere continuă și, totodată, într-o amplă modificare a structurii populațiilor dominante...

După 3.000 de ani, un fost șofer de taxi britanic devine...

Abonații serviciului de televiziune publică Channel Four, din Marea Britanie, vor putea urmări, pe parcursul a mai multe luni, cum trupul neînsuflețit al fostului șofer de taxi Alan Billis, din Torquay, Devon, se transformă în mumie, fiind prezervat prin intermediul acelorași tehnici folosite de egipteni în cazul faraonului Tutankamon, cu mai bine de trei milenii în urmă.

Microbi „electrici” pentru bateriile viitorului

Bateriile de mâine ar putea avea o inimă „vie”. O echipă de la University of East Anglia (UEA) 1 din Marea Britanie, în colaborare cu Pacific Northwest National Laboratory 2 din Statele Unite, a prezentat în premieră structura exactă a unor proteine care permit anumitor bacterii să miște sarcini electrice în exteriorul membranei celulare.

Oamenii pot vedea câmpul magnetic al Pământului, asemenea păsărilor?

Se pare că da. Fără să ne dăm seama, am putea fi capabili să detectăm în mod natural câmpul magnetic al Pământului, grație unui compus chimic prezent în aparatul nostru ocular. Sau, cel puțin, reușeam acest lucru cândva în trecut.

O moleculă stimulează răspunsul la lumină în cazul șoarecilor orbi

O mică moleculă având rolul de „foto-declanșator” le-a permis șoarecilor orbi să reacționeze la lumină, în cadrul unui experiment al cercetătorilor Universităților din California și din Munchen, coordonați de Richard H. Kramer, respectiv de Dirk Trauner.

Cele mai noi subiecte