FIZICA NUCLEARĂ LA IFIN-HH

ifin-hh-eli-np-laser-magurele---stiinta-tehnica-4
Oare ce este această fizică nucleară care a atras și continuă să atragă atâția cercetători? Nimic altceva decât studiul structurii nucleului atomic – un sistem...

Cercetătorii de la CERN au găsit Particula lui Dumnezeu

Ieri după-amiază, cercetătorii de la CERN au declarat că au găsit prima dovadă solidă a existenţei Bosonului Higgs, cunoscut şi sub numele de Particula lui Dumnezeu.

Cercetătorii au descoperit o nouă stare a materiei

Solidă, lichidă, gazoasă și plasmatică. Suntem familiarizați cu aceste stări ale materiei - cel puțin cu primele trei - deoarece ne întâlnim cu ele în viața de zi cu zi. Dar se pare că în Natură există și alte stări de agregare, unele care se manifestă doar în condiții extreme. Între acestea, o fază metalică numită Jahn-Teller, descoperită de cercetători cu ajutorul materialelor superconductoare.

Un experiment efectuat la CERN dă rezultate surprinzătoare cu privire la...

Se pare că în cadrul unui experiment realizat la CERN, gazda LHC, neutrinii trimişi pe sub pământ de la CERN către Laboratorul Gran Sasso, situat la o distanţă de 732 km depărtare, au ajuns la destinaţie cu o fracţiune de secundă mai devreme decât era aşteptat.

Bosonul Higgs se ascunde undeva în telefonul tău inteligent

Despre acceleratorul de particule din Geneva Large Hadron Collider (LHC) s-a auzit, cu siguranță, în toate colțurile lumii civilizate. Știm cu toții despre rețeaua uriașă de magneți superconductori răciți cu aproape o sută de tone de heliu lichid pe care proiectul o găzduiește și despre spectrometrul muonic pe care acceleratorul îl are în dotare. Dar cum ar fi să putem vedea exact ce se întâmplă în cadrul experimentelor LHC?

Universitatea din Tel Aviv a făcut o demonstrație impresionantă de „levitație...

Sub patronajul profesorului Guy Deutscher, o echipă de cercetători a Universității din Tel Aviv a întreprins un experiment cu superconductori pentru a produce un fenomen de „levitație cuantică” în cadrul conferinței anuale ASTC (Asociația Centrelor de Știință și Tehnologie) din acest an, susținută la Baltimore.

La originea asimetriei materie-antimaterie

Pentru prima oară, prin intermediul lui Large Hadron Collider (LHC), a fost observată dezintegrarea unui tip extrem de rar de particule, dar despre care se crede că ar fi fost foarte comune în primele momente de după Big Bang.

Noi scurgeri de substanţe periculoase la Fukushima

Operatorul centralei nucleare de la Fukushima, Japonia, Tepco (Tokyo Electric Power Company) a anunţat detectarea unor urme de xenon radioactiv într-un filtru al Reactorului 2…

Câmpurile magnetice pot controla căldura și sunetul

Sunetul este propagat în spațiu prin oscilații periodice ale atomilor din gaze, lichide și solide. Cu peste un secol în urmă, fizicienii au descoperit că și căldura este doar energie stocată în vibrațiile atomilor, de unde au dedus o corelare între cele două. Acum, ei au demonstrat experimental pentru prima oară că aceste vibrații atomice au și proprietăți magnetice.

Sistemul de fuziune rece E-Cat al lui Andrea Rosi a produs...

Contrar tuturor așteptărilor, centrala electrică din Bologna, funcțională pe principiul controversatului \"catalizator energetic\" de fuziune la rece E-Cat, al inginerului italian Andrea Rosi, a trecut cu succes cel mai dificil test vineri, atunci când a produs aproximativ 470 kilowatti de energie, timp de peste cinci ore. Totuși, o eroare tehnică a împiedicat sistemul să atingă nivelul de producție de 1 megawatt, așa cum se dorea inițial.

Cele mai noi subiecte