Pe 15 octombrie 2011, revista ȘTIINȚĂ&TEHNICĂ a realizat un experiment unic  în România, înălțând un balon în stratosferă, la 35.304 metri, și stabilind un record românesc şi est-european. În acest an, S&T împreună cu Agenția Spațială Română ROSA te invită să zbori împreună cu noi în cadrul unui nou experiment.

UPDATE. Cine zboară alături de noi în stratosferă?

Experimentul Stratospherium, inițiat de astronomul amator Cătălin Beldea și realizat împreună cu inginerul în tehnologii spațiale ROSA Florin Mingireanu și clubul de radioamatori YO3KSR din București, a fost un succes: altitudinea de 35.304 metri la care a ajuns balonul S&T în toamna anului 2011 a consfințit recordul românesc și din Europa Centrală și de Est al zborurilor omologate cu baloane de mare altitudine.

Te chemăm alături de noi!

În acest an, ȘTIINȚĂ&TEHNICĂ împreună cu Agenția Spațială Română ROSA vă invită pe voi să vă implicați activ într-un proiect similar și să luați parte efectiv la desfășurarea experimentului. Astfel, din acest moment, invităm publicul din România să propună experimente care ar putea fi realizate în cadrul zborului nostru stratosferic. Cele mai bune 3 propuneri vor fi alese să facă parte din experimentul Stratospherium II, care va avea loc în vara acestui an. Propunerile pot veni individual sau din partea unor echipe formate din cel mult trei membri.

Participanții au șansa să proiecteze și să efectueze diverse experimente științifice la nivel înalt, în premieră în România, asemănătoare celor efectuate în cadrul agențiilor spațiale NASA și ESA, dar și să participe activ la toată desfășurarea evenimentului, de la pregătirile preliminare, la zbor și la recuperarea nacelei. După încheierea operaţiunilor, fiecare echipă va realiza un raport tehnic privitor la măsurătorile științifice efectuate, putând trage concluzii cu valoare științifică, pe care le vom semnala în revista ȘTIINȚĂ&TEHNICĂ și în publicațiile partenere din Adevărul Holding.

Ce poți face?

Experimentelele științifice care se pot realiza în cadrul zborului STRATOSPHERIUM II pot include următoarele (însă nu ne limităm la sugestiile de mai jos – ingeniozitatea voastră va fi apreciată):

• măsurarea parametrilor atmosferici;
  • măsurarea radiațiilor cosmice;
  • măsurarea nivelului UV;
  • măsurarea unor componente chimice exis- tente în atmosfera superioară a Terrei;
  • determinarea stratului de ozon;
  • experimente biologice/medicale;
  • determinări optice;
  • determinări termice.

Prin sistem radio dedicat, noi vom asigura următoarele date de la bordul balonului pe timpul zborului (în timp real): latitudine, longitudine, altitudine, temperatura în exteriorul nacelei, temperatura în interiorul nacelei.

Care sunt condițiile experimentului?

1.
Masa maximă admisă per experiment este de 100 de grame.

2.
Fiecare experiment trebuie să poată fi realizat în interiorul unei cutii cubice cu latura de 5 cm.

3.
Experimentele nu pot conține elemente explozive, toxice și, în general, nicio componentă care să pericliteze zborul în sine.

4.
Se admit doar experimente cu înregistrare la bord, datele putând fi accesate de participanți după recuperarea nacelei.

5.
La bordul balonului va exista o sursă de curent continuu de 12 volți, iar consumul maxim admis per experiment va fi de 200 mA.

6. Nu se admit vietăți în nacelă.

7.
Nu se admit experimente care implică un nivel ridicat de vibrații.

8.
Nu se admit experimente care interferează cu sistemele de zbor ale balonului.

În caz că este necesar, se poate realiza sincronizarea între măsurătorile realizate de un experiment și datele transmise radio de către echipamentul de zbor.

Cum te înscrii la experiment?

Trebuie să trimiți un document de propunere a experimentului (nu mai mult de 10 pagini) care să cuprindă următoarele capitole:
1. obiectivul/obiectivele experimentului;
2.
modelul teoretic (eventual, rezultate anterioare obţinute de alte echipe);
3. schema instalaţiei experimentale;
4. rezultatele experimentale așteptate;
5.
modul de tratare/analiză a rezultatelor experimentale după zbor;
6. erorile experimentale posibile/modul de evitare a acestora;
7.
date de identificare/contact (nume complet, adresă de e-mail, număr de telefon).

Documentele cu propunerile pentru experimente se vor transmite pe e-mail la adresele contact@stiintasitehnica.com sau florin.mingireanu@rosa.ro până la data de 6 aprilie 2012, iar câștigătorii vor fi anunțați pe site-ul nostru, precum și în ediția din luna mai a revistei ȘTIINȚă&TEHNICĂ.

10 iunie este data-limită la care echipele alese trebuie să trimită dispozitivele experimentale pentru a fi montate în nacelă. Zborul va avea loc în a doua parte a anului 2012, iar echipele participante vor fi anunțate cu o lună înainte.

Flying facts:

• Un balon de mare altitudine este realizat dintr-un latex special și e umplut cu heliu.
  • ărostatul poate atinge altitudini între 18 şi 40 km, cu sarcini utile de câteva kilograme.
  • La atingerea altitudinii maxime, balonul se sparge, iar nacela revine la sol cu ajutorul unei parașute.
  • Zborul durează, în medie, între 2 și 3 ore.
  • În timpul zborului, temperatura din exteriorul nacelei atinge -60 grade Celsius, iar la interior nu coboară sub -20 grade Celsius.
  • La altitudinea maximă, balonul se află deasupra a 99% din atmosfera terestră, presiunea atmosferică fiind de 1/1.000 din presiunea normală de la sol.

Un proiect sustinut de 3M România!

3mlogo_64509100.jpg