O idee împământenită de aproape un secol, spunea că agricultura a apărut în sudul Levantului, descoperire adoptată treptat de alte și alte populații cu care acești pionieri au intrat în contact. Cel mai mare studiu genetic realizat vreodată demolează, însă, o astfel de ipoteză.

Nu mai puțin de 44 indivizi, cu vârste cuprinse între 3.500 și 14.000 de ani, au făcut parte dintr-un studiu genetic fără precedent, realizat de către cercetătorii de la Harvard Medical School. Rezultatul a fost acela că agricultura a apărut independent în trei locuri, nu unul singur. Primul dintre acestea a fost Anatolia, loc în care agricultura a apărut acum circa 11.000 de ani. Concomitent, comunități umane care nu au avut contact una cu cealaltă au dezvoltat aceeași practică a agriculturii în Israel și Iran.

Diferența dintre ultimele două grupuri, complet necunoscute până acum, se poate observa, în opinia specialiștilor, prin faptul că acestea cultivau plante diferite. Astfel, dacă în Israel se cultiva o specie de grâu primitiv, asemănător cu alacul, fermierii din Iran preferau orzul. De asemenea, primii domesticiseră deja caprele.

Acum circa 9.500 de ani, cele două grupuri umane s-au întâlnit în estul Turciei, unde s-au amestecat cu populația locală. După acest moment, fermierii au migrat către Europa, acolo unde s-au întâlnit cu populația de vânători-culegători care exista aici de peste 40.000 de ani. Din Epoca Bronzului, afirmă oamenii de știință de la Harvard, această diversitate dispare, iar populația europeană începe să semene din ce în ce mai mult cu cea de astăzi.