Ötzi, botezat și Omul Ghețurilor, celebra mumie descoperită în Alpii italieni în 1991, a fost considerat, pe baza unor studii genetice preliminare, un urmaș al unei populații restrânse din Sardinia, populație care ar fi migrat pe continent acum circa 5.300-5.500 de ani.

Aceste date au fost oferite de descifrarea parțială a genomului lui Ötzi, însă descifrarea sa totală a produs o veritabilă răsturnare de situație. Martin Sikora, genetician la Universitatea Stanford, și echipa sa de cercetători, au comparat genomul lui Ötzi cu cel al unui vânător de acum 7.000 de ani din Iberia, cu al unui fermier din Suedia și cu cel al unui fermier din Epoca de Fier din Bulgaria.

Spre surpriza oamenilor de știință, genomul Omului Ghețurilor se asemăna cel mai mult cu cel al fermierilor din Bulgaria și Suedia, ceea ce întărește opinia că Ötzi nu făcuse parte din prima generație de sardinieni care călătoriseră în Europa. Cu siguranță, susține Sikora, Ötzi  este, genetic vorbind, cel mai apropiat de acea populație izolată din Sardinia, care ulterior au migrat către partea continentală a Europei. Însă, de cealaltă parte, Omul Ghețurilor se aseamănă izbitor cu populația din sudul Dunării și din centrul Europei. Ce înseamnă asta? Înseamnă, continuă Sikora, că avem dovada expansiunii populației din Orientul Mijlociu către Europa, inclusiv nordul acestui continent, populație care a adus agricultura și care s-a contopit cu vânătorii-culegătorii nativi.

Atunci când urmele acestei migrații s-au șters, populația din Sardinia, izolată, a păstrat multe din informațiile genetice ale acestor fermieri neolitici.

Sursa: Livescience