Cercetătorii de la Oxford au folosit un nou tip de terapie genetică avansată pentru a trata un bărbat aflat în pericol iminent de a-şi pierde complet vederea.

Este pentru prima oară când cineva încearcă să vindece afecţiuni genetice ale celulelor vizuale cu rol de percepţie a luminii, aflate în spatele ochiului. Ca urmare a succesului tratamentului, mulţumită căruia pacientul Jonathan Wyatt îşi poate continua cu succes activitatea de avocat, preşedintele Academiei de Ştiinţe Medicale britanică, crede că în curând terapia genetică va fi folosită la scară largă.

Pacientul, Jonathan Wyatt, avocat din Bristol, Regatul Unit, în vârstă de 63 de ani, a început să aibă probleme cu vederea încă de la vârsta de 19 ani, starea sa agravându-se în timp, până ar fi ajuns la orbire completă.

Afecţiunea sa este una genetică, cunoscută sub numele de Choroideremia (afecţiune ereditară, în care retina şi coroida degenerează în primele luni sau ani de viaţă – în cazul de faţă, abia la 19 ani de la naştere – afectează în special genul masculin, ducând la orbire, la femei foarte rar producând vreo modificare vizuală). Boala este cauzată de o genă afectată, moştenită, numită REP1.

Tratamentul genetic nu este atât de complicat precum pare la prima vedere. Practic, moartea celulelor este oprită prin injectarea de copii funcţionale ADN ale genelor. Geneticianul Dan Lipinski, de la Universitatea Oxford declară că fără acest tratament experimental, în aproximativ doi ani domnul Jonathan Wyatt ar fi orbit. Alţi unsprezece pacienţi vor fi trataţi cât de curând în cadrul experimentului.