Ingineri ai Laboratorului Militar de Cercetare, din Maryland, de la Case Western Reserve University, din Cleveland, și de la Universitatea din Fribourg, Elveția, au reușit să repare zonele depreciate ale unui polimer, care se autoregenerează sub influența radiației ultraviolete.

Spre deosebire de polimerii obișnuiți, cum ar fi polistirenul sau policarbonatul, noul material plastic creat de cercetătorii americani și elvețieni are la bază grupuri moleculare îmbogățite cu ioni metalici de zinc. Atunci când lumina ultravioletă bombardează conținutul de zinc din componența polimerului, acesta absoarbe radiația și o transformă în energie calorică (căldură). Temperatura mare astfel creată lichefiază local materialul plastic, care umple fisurile existente, iar materialul revine la forma inițială.

După ce tratamentul cu raze UV este întrerupt, materialul își reia forma solidă și proprietățile originale. Cercetătorii au conceput plasticul în cauză astfel încât transformarea în căldură a radiației luminoase să se manifeste numai acolo unde materialul prezintă defecte.

Experimental, Christopher Weder de la Case Western și colegii săi au găurit, până la adâncimea de 0,2, respectiv de 0,3 milimetri, o fâșie de \”polimer-minune\” cu grosimea de 0,4 milimetri. Atunci când au lansat spre zonele afectate lumina UV a unui laser cu puterea de 1 watt, preț de 30 de secunde, fiecare dintre crăpături s-a \”vindecat\” complet.

Este posibil ca, prin încorporarea în polimer a unor tipuri variate de ioni metalici, materialele să se repare singure sub incidența unor lungimi de undă luminoasă și a unor temperaturi de culoare de mai multe feluri. Realizarea este una importantă în sensul sporirii duratei de viață a diverselor materiale.