Savanții Laboratorului Jet Propulsion, de la NASA, doresc să evite interferența norilor și a poluării luminoase cu activitățile lor astronomice prin lansarea unui telescop spațial către frontierele îndepărtate ale Sistemului Solar, pentru a putea obține date vizuale de dincolo de centura de asteroizi.

Scopul astronomilor este să obțină o mai bună recepționare a luminii extragalactice de fundal (EBL – Extragalactic Background Light ), care reprezintă cantitatea totală de lumină provenită din surse din afara galaxiei noastre. Telescopul cu pricina ar fi, practic, un centru de colectare optică a tot ceea ce se întâmplă în afara galaxiei.

De pe Pământ și de pe obita acestuia, EBL este greu de analizat în detaliu. Așa-numita lumină zodiacală (lumina solară reflectată de particule de praf din spațiul interplanetar) ne împiedică să analizăm în detaliu EBL. De aceea, deocamdată, telescoapele de care dispunem, inclusiv cele aflate pe orbita terestră, nu ne permit să obținem decât o imagine neclară asupra EBL.

Dar, adcă am plasa un telscop la  cinci unități astronomice distanță, adică la nivelul orbitei  lui Jupiter (u.a.=distanța aproximativă de la Pământ la Soare=~150.000.000 kilometri), vizibilitatea asupra EBL devine de circa 30 de ori mai bună. De pe orbita lui Saturn, aceasta sare deja la o claritate însutită.

ZEBRA (Zodiacal dust, Extragalactic Background and Reionization Apparatus), cum se numește proiectul, ar îngloba trei instrumente optice în infraroșu apropiat, cu ajutorul cărora ar colecta informații despre EBL, care ar putea fi corelate cu cu datele colectate de la sol.

Datele obținute le-ar spune multe astronomilor, mai ales despre  așa-numita Era a Reionizării.

Teoria spune că la 450 de milioane de ani după Big Bang, adică acum peste 13 miliarde de ani, primele stele au început să emită radiație UV în spațiul intergalactic,  reionizând hidrogenul atomic, care rămăsese neutru neutru de-a lungul așa-numitei Ere întunecate din istoria timpurie a Universului. Acea fază de schimbare a marcat o transformare decisivă pentru Univers, modelându-l în bună măsura în forma pe care o putem observa astăzi.

Prin urmare, Era Reionizării este de mare interes pentru astronomi, la fel ca și descifrarea EBL. ZEBRA ar putea furniza o fereastră către ambele și tot ce îi trebuie sunt 40 de milioane de dolari și o călătorie de câteva zeci de ani.