O cercetare științifică derulată de o echipă de la National Institutes of Health, din SUA, a identificat un nou punct vulnerabil al virusului HIV, pe care vaccinurile l-ar putea ținti. Este vorba despre un anticorp din sângele unui pacient infectat cu HIV care se atașează de virus și îl împiedică să infecteze celulele.

De zeci de ani, oamenii de știință de pretutindeni și-au concentrat eforturile pentru a descoperit un leac împotriva virusului imunodeficienței umane (HIV). Și au reușit să dezvolte mijloace prin care să îi trateze pe cei infectați și să țină virusul în frâu. Totuși, deși HIV-ul a fost observat clinic în 1981, nu avem încă un vaccin pentru el. Până acum. Poate.

„Punctul vulnerabil” din HIV identificat de cercetătorii americani se numește peptidă de fuziune și este o structură simplă formată din opt aminoacizi care ajută virusul să fuzioneze cu o celulă. Din studiu reiese că echipa a folosit un anticorp extrem de puternic, denumit VRC34.01, extras din sângele unui pacient seropozitiv, anticorp care a găsit această slăbiciune a virusului.

Anticorpul este capabil nu doar să se unească cu virusul prin peptida de fuziune, dar îl și împiedică pe acesta să infecteze o întreagă celulă. Prin cristalizarea procesului de atașare cu celula chiar în momentul producerii sale, cercetătorii au putut observa acest fenomen la nivel molecular.

Surprinzător, cazul pacientului care posedă anticorpul puternic inhibitor de HIV nu este tocmai izolat. Specialiștii au analizat și alți pacienți voluntari seropozitivi și au descoperit că 10 mostre de sânge din 24 prezentau același mecanism de apărare de tipul VRC34.01.

Deși descoperirea arată foarte promițător, experții mai trebuie să își dea seama de o metodă prin care să stimuleze anticorpi similari în alți pacienți, care nu sunt la fel de norocoși să aibă VRC34.01 în sistemele lor. Acest lucru implică teste pe animale înaintea testării pe oameni. Dar, în mod cert, suntem cu un pas mai aproape de eradicarea HIV.