Tot mai multe dovezi indică faptul că dinozaurii nu au dispărut în urma ciocnirii Terrei cu un asteroid de dimensiuni gigantice ci, mai degrabă, ca urmare a erupției unui supervulcan. Teoria este susținută de geologul Gerta Keller de la Universitatea Princeton, iar studiile recente au atras de partea sa tot mai mulți oameni de știință.

Ipoteza conform căreia un asteroid gigantic ar fi lovit Terra în ceea ce acum este America Centrală a fost lansată în anul 1980 de către cercetătorul Luis Walter Alvarez, cel care a susținut că doar un astfel de impact ar fi putut explica o cantitate neobișnuit de mare de iridiu găsită în zona craterului Chicxulub din Yucatan. Geofizicianul Glen Penfield a întărit această afirmație, după ce a datat vârsta craterului la 65 de milioane de ani, dată la care uriașele reptile dinozauriene au dispărut de pe Pământ. Cu timpul, aceasta a devenit teoria general acceptată, iar mediul științific părea că a descoperit cauza marii extincții a dinozaurilor.

Lucrurile nu sunt, însă, atât de clare pe cât par la prima vedere. Cel mai probabil, susține Gerta Keller, dinozaurii au avut de a face cu un cumul de factori distructivi care au dus, într-un final, la dispariția lor. Principalul suspect este, însă, în opinia omului de știință, supervulcanul Deccan Traps, cel ale cărui erupții au avut loc acum circa 63-67 de milioane de ani pe locul a ceea ce azi este India. În acest caz, impactul Chicxulub nu ar fi fost decât ultimul cui din coșciugul dinozaurienilor.

Gerta Keller, alături de o echipă internațională de cercetători, echipă susținută de către National Science Foundation, a efectuat cercetări atât în India, cât și în Texas și Mexic, încercând să compare efectele celor două cataclisme. „Din datele colectate de noi, impactul cu asteroidul gigantic de acum 65 de milioane de ani a avut loc cu aproximativ 300.000 de ani înainte ca dinozaurii să dispară. Nu există dovezi ale unei extincții imediate a acestor viețuitoare”, afirmă Keller.

“Prin contrast, supervulcanul Deccan Traps erupe chiar înainte de extincția din Cretacic-Terțiar”, susține și Vincent Courtillot, geofizician din cadrul Universității din Paris, unul dintre coautorii studiului. „Mai mult”, adaugă acesta,” comparând cantitatea de dioxid de sulf eliberată în atmosferă de cele două evenimente, balanța înclină clar în favoarea supervulcanului. Vulcanul Pinatubo care a erupt în anul 1991, a aruncat în atmosferă circa 0,017 miliarde de tone de dioxid de sulf, scăzând temperatura globală cu aproape un grad. Impactul de la Chicxulub ar fi degajat între 50 și 500 de miliarde de tone, în timp ce Deccan Traps ar fi eliberat cel puțin 10.000 de miliarde de tone de dioxid de sulf în atmosferă. Chiar dacă nu ar fi existat acel impact cu un asteroid, o extincție a vieții tot ar fi avut loc”, concluzionează cercetătorul francez.

Sursa:Livescience