Cercetătorii de la Albert Einstein College of Medicine din New York au publicat în Nature Medicine un studiu care deschide calea dezvoltării unui vaccin împotriva tuberculozei.

Tuberculoza ucide peste 1,7 milioane de persoane din întreaga lume în fiecare an, iar în ultima vreme, cercetători din toată lumea fac eforturi pentru a identifica fragmentele de ADN care fac ca Mycobacterium tuberculosis, cauza principală a acestei boli a căilor respiratorii, să fie atât de periculoasă. Ținta bacteriei sunt alveolele pulmonare, unde proliferează multă vreme înainte de a infecta restul corpului, provocând de multe ori decesul bolnavului.

Echipa de cercetători de la Albert Einstein College of Medicine, condusă de William Jacobs, realizează de multă vreme experimente pe Mycobacterium smegmatis, o bacterie foarte asemănătoare cu forma virulentă a TBC-ului, dar capabilă să ucidă doar șoareci. În cadrul unor experimente, cercetătorii au descoperit că modificând una din genele acesteia („esx-3”), reacțiile imunitare ale cobailor infectați reușesc să țină piept invaziei bacilului cu virulența atenuată denumit „Ike”. Soluția, așadar, ar fi aceea de a o dezarma și pe M. tubercolosis și a o utiliza la crearea unui vaccin capabil să protejeze ființa umană.

Exista totuși un obstacol de înlăturat: cercetătorii nu reușeau să îndepărteze gena esx-3 din genom fără a distruge tulpina bacteriană mortală pentru om. Iar în lipsa unei colonii bacteriene pe care să-și realizeze experimentele, ei aveau practic mâinile legate. S-a găsit totuși o soluție: dacă M. Tubercolosis nu putea fi manipulată, genele virulente putea fi însă inserate în tulpina Ike, mai „maleabilă”.

Rezultatele strategiei nu s-au lăsat așteptate: vaccinul obținut pe baza noului hibrid Ike a protejat cobaii infectați cu TBC, care au supraviețuit timp de 135 de zile față de 54 de zile, durata medie de viață a  animalelor nevaccinate. Ba chiar unii șoareci au reușit să rămână în viață 200 de zile, dând semne clare de însănătoșire. Cu toate acestea, în cazul din urmă, vaccinul a fost eficient doar în 20% din experimente, un procent prea scăzut pentru a fi considerat un succes. Există însă speranța că echipa de cercetători va reuși în cele din urmă să dezvolte un vaccin sigur, care să înlocuiască vechea tipologie de vaccinare și tratamentele cu antibiotice.

Sursa: Nature