Acest video a fost primul din seria Cluburilor Stiinta&Tehnica prin care incercam sa facem cate un club de popularizare a stiintei in fiecare scoala si liceu din Romania!

CUCERIREA PLANETEI MARTE A INCEPUT
In iulie 2020, cand planetele Marte şi Pământ s-au aflat la cea mai mică distanţă posibilă, aproximativ 500 de milioane de kilometri, Emiratele Arabe Unite, China şi Statele Unite ale Americii au lansat cate o sonda catre planeta rosie.
Sonda arabă Al-Amal (Speranţă), lansată de la Centrul Spaţial Tanegashima (Japonia) in 19 iulie, este prima care a ajuns in 9 februarie la destinaţie. Ea s-a plasat pe o orbită eliptică în jurul lui Marte şi va transmite date ştiinţifice timp de un an marţian (687 de zile terestre). Sonda se va apropia până la 1.000 de kilometri si, deplasându-se cu viteza de 11 km/s, va monitoriza clima şi va obţine date despre pierderile de hidrogen şi oxigen ale planetei.
Misiunea chineză Tianwen-1 isi propune sa trimita pe Marte un rover pe care cântăreşte 240 de kilograme si este dotat cu 6 instrumente ştiinţifice, printre care două camere foto/video şi un radar. Amartizarea este anunţată pentru luna mai, dar sonda care transportă masinaria s-a plasat in 10 februarie pe orbită. Chinezii vor sa realizeze o hărta geologica şi sa localizeze depozitele de apă îngheţată ale planetei. Este cea de-a doua tentativă a Chinei de a asoliza pe Marte. Prima a esuat în 2011, după o defecţiune la sistemele de bord.
Roverul robotizat, Perseverance, trimis de NASA urmează să amartizeze în seara zilei de 18 februarie în craterul Jezero – un loc despre care se crede că era acoperit cu apă în urmă cu 3,5 miliarde de ani – şi unde ar putea să se fi păstrat urme de viaţă. El cântăreşte 1.050 de kilograme şi este echipat cu 23 de camere şi un instrument de forare pentru a extrage eşantioane de sol. Perseverance este dotat şi cu microfoane, fiind prima misiune care va înregistra şi sunetele ambientale de pe o altă planetă. O altă componentă importantă este mini-elicopterul Ingenuity, care cântăreşte 1,8 kilograme şi este dotat cu rotoare care se învârtesc cu 24.000 rotatii pe minunt – Echipat cu două camere foto/video, el urmează să realizeze si o serie de fotografii de la înălţime.