4.8

Un nou gen și specie de dinozaur teropod, numit Alpkarakush kyrgyzicus, au fost descoperite în Formația Balabansai, situată în partea de nord a Depresiunii Fergana, Kârgâzstan. Această descoperire, prezentată într-un articol publicat în Zoological Journal of the Linnean Society, este semnificativă, deoarece umple un gol important în înțelegerea noastră despre dinozaurii prădători din această regiune și timp.

Alpkarakush kyrgyzicus ar fi trăit cu între 165 și 161 de milioane de ani în urmă, în timpul epocii caloviane a Jurasicului. Acest dinozaur teropod măsura între șapte și opt metri lungime și se distingea printr-o caracteristică deosebit de notabilă: o „sprânceană” proeminentă pe osul post-orbital, situată în spatele ochiului. Această caracteristică sugerează prezența unui corn, care adaugă o caracteristică vizuală unică acestui prădător antic. Clasificat ca Metriacanthosauridae, un grup de teropode alosauroide medii spre mari, Alpkarakush kyrgyzicus împărtășește trăsături cu alți membri ai acestui grup, cum ar fi craniile arcuite, țepii neuronali alungiți și membrele posterioare zvelte. Metriacanthosauridae sunt cunoscute pentru adaptările lor specifice care le-au făcut eficienți ca prădători.

Cele două exemplare descoperite, un individ adult și un tânăr, sugerează că Alpkarakush kyrgyzicus ar fi putut avea un comportament gregar. Acest comportament este relativ rar în rândul prădătorilor preistorici mari, care sunt în general considerați animale solitare. Dacă este adevărată, această ipoteză ar putea oferi, prin urmare, o perspectivă crucială asupra interacțiunilor sociale și a strategiilor de vânătoare ale teropodelor din Jurasic.

Această descoperire se încadrează, de asemenea, într-un context în care teropodele jurasice sunt bine documentate în America de Nord și sud-vestul Europei. Asia Centrală a fost până acum puțin explorată în acest domeniu. Acest nou dinozaur oferă astfel dovezi directe ale prezenței unor mari prădători de teropode în această regiune vastă, umplând astfel un gol important în înregistrarea fosilelor. Această descoperire este esențială pentru perfecționarea înțelegerii noastre asupra mișcărilor și diversității teropodelor de pe continente în această perioadă. Paleontologii sugerează că Metriacanthosauridae poate să fi apărut din Asia de Sud-Est la sfârșitul Jurasicului inferior sau mijlociu, înainte de a se răspândi în Asia și Europa. Descoperirea lui Alpkarakush kyrgyzicus întărește așadar această ipoteză, care deschide calea către noi cercetări privind evoluția acestor prădători.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 4