Peste aproximativ un miliard de ani, Soarele va deveni mai mare, mai luminos și mai fierbinte, ceea ce ar putea face Pământul de nelocuit. O întâlnire întâmplătoare cu o stea rătăcitoare ar putea oferi o oportunitate salvarea planetei. Această interacțiune potențială ar putea muta Pământul pe o orbită mai îndepărtată sau chiar ar putea să-l elibereze complet de Sistemul Solar, potrivit unui nou studiu teoretic, postat pe baza de preprinturi arXiv.

Ciclul evolutiv al stelelor, inclusiv propriul nostru Soare, implică o fază inevitabilă: cea a gigantei roșii. Soarele se va extinde, cuprinzând potențial planetele interioare ale sistemului nostru solar, inclusiv Pământul. Acest proces rezultă din expansiunea stratului exterior al stelei care determină o creștere semnificativă a dimensiunii și luminozității acesteia. Va atinge apogeul în aproximativ cinci miliarde de ani viața terestră se va stinge cu mult timp înainte. Peste circa un miliard de ani, din cauza creșterii energiei primite de la Soare, temperatura la suprafața planetei noastre va crește atât de mult, încât toată apa  se va evapora.

Imaginați-vă un scenariu în care Pământul ar fi expulzat de pe orbita sa și, prin urmare, potențial salvat, datorită trecerii unei stele rătăcitoare care trece aproape de Sistemul Solar. Pentru a explora această posibilitate, o echipă de astronomi și-a propus să simuleze comportamentul sistemului nostru solar în cazul în care o stea trece prin apropiere în următoarele miliarde de ani. Echipa a efectuat calcule asupra mișcărilor planetare simulând stele de diferite dimensiuni care se apropie la distanțe diferite, inclusiv distanțe mici decât o unitate astronomică (o unitate astronomică este egală cu distanța medie Pământ Soare). În total, au efectuat 12.000 de simulări pentru a explora diferite configurații posibile. Ca rezultat, mai mult de 90% dintre simulări nu au arătat nicio modificare a orbitelor planetelor din Sistemul Solar. Se pare că o stea trecătoare ar avea un impact redus asupra planetei noastre, fie în bine, fie în rău.

În unele simulări, trecerea unei stele a avut ca efect mutarea Pământului pe o orbită mai îndepărtată. În alte scenarii, planetele, inclusiv Pământul, au fost chiar aruncate în Norul Oort, o sferă de obiecte înghețate situată la periferia sistemului solar. Și mai ciudat, mai multe simulări au arătat că o stea rătăcitoare ar putea exercita suficientă atracție gravitațională asupra Pământului pentru a-l captura pe orbita sa. În acest caz, planeta noastră ar putea beneficia de suficientă energie de la noua sa stea însoțitoare pentru a menține apa lichidă.

Cu toate acestea, a ne baza pe trecerea unei stele salvatoare nu ar fi o strategie bună. În loc să ne punem speranțele într-un astfel de obiect pentru a salva Pământul de soarta sa inevitabilă, cercetătorii sugerează în schimb că ar trebui să găsim noi înșine o soluție, fie prin schimbarea orbita Pământului, fie prin blocarea unei fracțiuni din energia solară care intră.

În concluzie, deși ideea unei stele rătăcitoare care salvează Pământul de la distrugerea inevitabilă de către un Soare pe moarte poate părea științifico-fantastică, ridică întrebări fascinante despre viitorul îndepărtat al planetei noastre. Simulările arată că, deși puțin probabilă, o astfel de întâlnire ar putea muta Pământul pe o orbită mai locuibilă sau chiar ar putea să-l ducă într-o călătorie interstelară, deschizând scenarii neașteptate pentru viitorul lumii noastre. Cu toate acestea, aceste posibilități rămân extrem de speculative și mizând pe un astfel de eveniment pentru a scăpa de moartea Soarelui ar fi o nesăbuință. În loc să așteptăm o intervenție cosmică întâmplătoare, este mai înțelept să căutăm soluții proactive, fie că sunt tehnologii pentru a ne modifica orbita sau metode de gestionare a energiei solare. Acest studiu ne amintește de importanța anticipării provocărilor viitoare și de a explora toate căile posibile pentru a asigura supraviețuirea pe termen lung a Pământului și a umanității.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 6