4.7

În cazul unei întâlniri cu extratereștri, oamenii nu ar ști cu adevărat cum să inițieze o conversație. Potrivit cercetătorilor de la institutul SETI, inteligența artificială (AI) ne-ar putea permite atunci să comunicăm mai bine. Cum ar fi posibil așa ceva?

Creat în 1984, institutul SETI reunește proiecte științifice al căror obiectiv este detectarea prezenței unor civilizații extraterestre avansate, prezente în alte sisteme solare. Despre această organizație se vorbește în mod regulat. În 2020, de exemplu, institutul a colaborat cu NASA pentru a se asigura că misiunile actuale și viitoare ale agenției respectă standardele de protecție planetară. Scopul a fost evitarea contaminarii zonelor susceptibile de a forme de viață extraterestră.

Într-un articol publicat de revista Scientific American, doi experți de la institutul SETI și NASA au discutat de această dată despre comunicarea dintre oameni și extratereștri în cazul unei întâlniri. Cei doi au discutat despre o metodă de comunicare bazată pe AI: Messaging extraterrestrial intelligence (METI). Această inițiativă s-a născut dintr-o întrebare: după ce ai trimis un mesaj în cod Morse sau chiar muzică în spațiu, de ce să nu trimiți inteligența artificială sub forma unui model de limbaj extins (large language models, LLM)?

Pentru astronomul SETI Franck Marchis și cercetătorul NASA Ignacio G. Lopez-Francois, extratereștrii ar putea învăța un limbaj de origine umană. Acest lucru le-ar permite să pună întrebări LLM și astfel să obțină răspunsuri precise și, mai presus de toate, reprezentative pentru umanitate în ansamblu. Pare greu de crezut că acest lucru este posibil după diferitele erori, deformări și alte scăderi de performanță observate cu AI actuale, cum ar fi ChatGPT. Cu toate acestea, experții mai cred că anumite modele deja existente, create de Meta și Mistral AI, ar fi capabile să își asume această responsabilitate. „Acest lucru ar permite civilizațiilor extraterestre să converseze indirect cu noi și să învețe despre noi, fără a fi împiedicate de distanțele mari ale spațiului și de întârzierile corespunzătoare de comunicare de-a lungul vieții umane.”

Pe de altă parte, specialiștii atrag atenția că în prezent, trimiterea unui astfel de mesager în Univers este imposibilă din punct de vedere tehnologic. Cu toate acestea, mai sunt posibile mai multe căi. Exemplele includ unde radio, lasere sau chiar un disc de cupru. Între timp, Franck Marchis și Ignacio G. Lopez-Francois cred că trimiterea în spațiu a unui LLM pe scară largă și bine pregătit ar putea deschide calea către schimburi fără precedent cu inteligențe extraterestre. În sfârșit, acest lucru ne-ar permite și să lăsăm o urmă de umanitate dacă am dispărea.

Medie 4.7 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 7