Într-un studiu recent, fizicienii au explorat posibilitatea forării unui puț lunar până la 5.000 de metri adâncime. Nu se pune problema de prospectare minieră, ci de cercetare științifică. Cercetătorii l-ar folosi pentru a studia posibila dezintegrare a protonilor. Un studiu condus de cercetători de la Universitatea din Michigan (Statele Unite) a explorat o idee uluitoare: forarea unui puț de 5 km adâncime pe Lună. Studiul este prezentat într-un articol postat pe platforma de preprinturi arXiv.

Consensul științific cu privire la protoni îi caracterizează drept particule stabile, „nemuritoare”, cu o sarcină electrică pozitivă. Cu toate acestea, modelul are unele neajunsuri: este incapabil să facă legătura între mecanica cuantică și teoria relativității a lui Albert Einstein. Dacă într-o zi, cercetătorii vor oferi dovezi că protonii se dezintegrează, atunci va fi posibil să se dezvolte modele mai complete. Niciodată observat pe Pământ, acest fenomen ar putea fi totuși observat pe Lună. Cercetătorii plănuiesc să sape adânc în solul planetei pentru a descoperi urme ale dezintegrării protonilor.

Cu toate acestea, poate apse poate pune o întrebare: de ce să nu săpăm pe Pământ? Pentru autorii studiului, roca lunară ar fi suficient de densă pentru a păstra dovezile dezintegrării protonilor, ceea ce nu este cazul pe Pământ. Aceste dovezi ar lua forma unor modificări chimice în structura rocii selenare în sine. Cercetătorii cred, de asemenea, că Luna este un teren ideal, deoarece observațiile nu ar putea fi perturbate de reacții similare ale altor particule ca pe Pământ. Amintiți-vă că Luna nu are atmosferă, ceea ce limitează riscurile. Astfel, cei 5 km ai viitoarei sonde corespund unei dorințe de a folosi o zonă suficient de protejată și cruțată. În cele din urmă, oamenii de știință nu ezită să sublinieze că ideea lor este speculativă. În plus, constrângerile sunt semnificative. Forarea în solul lunar la o asemenea adâncime nu este simplă, nici extragerea rocilor și utilizarea tehnicilor de microscopie de ultimă oră la fața locului. Mai presus de toate, această operațiune presupune transportul componentelor unei foreze grele de pe Pământ.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 5