4.6

O echipă de paleontologi a anunțat că a identificat un nou dinozaur în Marea Britanie, pe care l-au numit Comptonatus chasei. Acest exemplar este cel mai complet care a fost descoperit în țară în ultimii 100 de ani. Rămășițele aparțin unui ierbivor străvechi care trăia acum 125 de milioane de ani.

Dinozaurul a fost descoperit pentru prima dată în 2013 în Golful Compton, pe Insula Wight, de Nick Chase, regretatul colecționar de fosile, Jeremy Lockwood, doctorand la Universitatea din Portsmouth, și-a dat seama rapid de semnificația acestei descoperiri datorită caracteristicilor unice ale craniului, dinților și altor părți ale animalului.

Într-un articol publicat în Journal of Systematic Paleontology este descris în detaliu acest nou dinozaur. Dintre aceste caracteristici distinctive, cea mai izbitoare caracteristică este un os pubian extrem de mare. Acest os, mult mai mare decât ar fi de așteptat în mod normal pentru un dinozaur de această dimensiune, prezintă implicații fascinante pentru înțelegerea noastră despre Comptonatus chasei. Într-adevăr, ar putea indica mai multe lucruri. Paleontologul sugerează în special că această caracteristică ar putea fi legată de atașamente musculare speciale, ceea ce ar implica un mod de locomoție oarecum diferit de cel al altor dinozauri de dimensiuni similare. Alternativ, această structură osoasă ar fi putut fi proiectată și pentru a susține mai eficient conținutul stomacului animalului sau chiar pentru a juca un rol în respirație. Deși aceste teorii rămân speculative, ele subliniază importanța acestei descoperiri pentru înțelegerea fiziologiei și comportamentului dinozaurilor.

Osul pubian al dinozaurului Comptonatus chasei

Comptonatus chasei cântărea aproximativ o tonă, cam de mărimea unui mascul mare de bizon american. Urmele fosilizate găsite în apropierea rămășițelor sugerează că era probabil un animal gregar. Aceste urme indică, de asemenea, că animalul a evoluat în turme mari. Comportamentul gregar al lui Comptonatus chasei este deosebit de interesant, deoarece oferă perspective asupra dinamicii sociale și strategiilor de supraviețuire ale dinozaurilor din această perioadă. Viața în turmă ar fi oferit mai multe avantaje, cum ar fi o protecție sporită împotriva prădătorilor și o eficiență mai mare în găsirea hranei. Turmele mari ar fi jucat și ele un rol în evoluția acestor dinozauri, favorizând adaptări specifice legate de locomoție și digestie.

În cele din urmă, descoperirea lui Comptonatus chasei oferă, de asemenea, o perspectivă fascinantă asupra dinamicii evoluției la dinozaurii iguanodontieni. Pentru a înțelege mai bine această evoluție, este important să plasăm acest exemplar în contextul rudelor sale apropiate, Brighstoneus și Mantellisaurus. Este de fapt mai tânăr decât Brighstoneus, dar mai vechi decât Mantellisaurus, ceea ce înseamnă că a trăit într-o perioadă intermediară între acești doi dinozauri iguanodontieni. Această secvență cronologică este crucială deoarece ilustrează un continuum evolutiv printre iguanodontieni în timpul perioadei Cretacicului inferior.

Medie 4.6 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 8