4.9

În fiecare iarnă din emisfera sudică, Antarctica se transformă. Banchiza care înconjoară continentul se extinde, aproape dublându-și suprafața. Cu toate acestea, în timpul iernilor din 2016 și 2017, a avut loc un fenomen rar: o gaură uriașă, de dimensiunea Elveției, numită polinia Maud Rise, s-a deschis în banchiza de gheață. Acest fenomen i-a intrigat de multă vreme pe oamenii de știință. Ce s-a întâmplat ?

Poliniile sunt zone de apă deschisă, înconjurate de gheață de mare, se formează de obicei în regiunile polare din cauza diverșilor factori, cum ar fi curenții oceanici, vânturile, variațiile de temperatură și activitățile geologice subacvatice. Ele pot fi temporare sau permanente și sunt adesea de mare importanță ecologică, deoarece oferă habitate vitale pentru o varietate de specii marine, inclusiv mamifere marine, păsări și pești. Mai știm că aceste structuri pot influența schimbul de căldură și gaze dintre ocean și atmosferă, ceea ce poate avea implicații importante pentru clima regională și globală.

În 2016 și 2017, polinia Maud Rise din Marea Weddell, a captivat atenția cercetătorilor din întreaga lume. Această gaură gigantică, de mărimea Elveției, a sfida modelele tradiționale de formare a acestor ape deschise. Confruntați cu acest fenomen, oamenii de știință și-au pus întrebări fundamentale: de ce a apărut o polinie de o asemenea amploare într-o regiune acoperită în general de gheață? Ce mecanisme complexe lucrează pentru a menține această deschidere în platforma de gheață în ciuda condițiilor dure de iarnă?

Studii ample au arătat că formarea poliniei Maud Rise a rezultat dintr-o combinație complexă de factori. În primul rând, a fost observată o întărire a curentului oceanic circular în Marea Weddell. Acest lucru a făcut apoi să se ridice apa caldă din adâncuri la suprafață, promovând astfel topirea gheții marine. Cu toate acestea, persistența poliniei nu a putut fi explicată doar prin acest fenomen. O analiză ulterioară a dezvăluit în cele din urmă implicarea turbulențelor din jurul Maud Rise, acționând ca pompe pentru a aduce mai multă apă sărată la suprafață. Acest proces, combinat cu transportul de către vânt, ar fi menținut apoi deschiderea în gheața în ciuda condițiilor nefavorabile.

Acest lucru analitic este important. După cum am spus mai devreme, poliniile, precum cea a lui Maud Rise, nu sunt doar curiozități științifice. Ele au, de asemenea, implicații pe termen lung pentru ecosistemul antarctic. Modificând circulația curenților oceanici și influențând transportul de căldură în regiune, aceste zone deschise pot avea într-adevăr un impact de durată asupra biodiversității marine și a climei regionale. Înțelegerea acestor fenomene complexe este, prin urmare, crucială pentru a înțelege mai bine impactul schimbărilor climatice asupra regiunilor polare, iar cercetările asupra poliniei Maud Rise oferă o perspectivă valoroasă asupra proceselor oceanice care modelează Antarctica și Oceanul de Sud. Formarea și persistența poliniei Maud Rise în 2016 și 2017 constituie un fenomen fascinant și complex, care dezvăluie dinamica multifactorială a oceanelor polare. Demonstrând interacțiunea curenților oceanici, turbulențele și vânturile de suprafață, cercetătorii fac lumină asupra mecanismelor precise care permit acestor deschideri vaste să rămână în gheața de mare, în ciuda rigorilor iernii sudice. Aceste constatări, prezentate într-un articol publicat în Science Advances, sunt cruciale pentru înțelegerea noastră a ecosistemului antarctic și a impactului schimbărilor climatice asupra acestei regiuni. Poliniile, departe de a fi simple curiozități naturale, joacă un rol esențial în schimbul de căldură și gaze dintre ocean și atmosferă, influențând astfel climatul regional și global. În plus, ele oferă habitate vitale pentru multe specii marine, subliniind importanța lor ecologică.

Cercetarea continuă a fenomenelor precum polinia Maud Rise este esențială pentru a anticipa schimbările climatice viitoare și efectele acestora asupra ecosistemelor polare. Înțelegând mai bine aceste procese, putem pregăti mai bine strategiile de conservare necesare pentru a proteja aceste medii fragile. Rezultatele acestor studii aduc contribuții semnificative la cunoștințele noastre despre oceanele polare și provocările climatice care ne așteaptă.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 14