În decembrie 2019, astronomii au observat un eveniment fără precedent: gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei SDSS1335+0728 a început brusc să emită o lumină intensă. Acest fenomen rar ar putea reprezenta „trezirea” unei găuri negre, oferind oamenilor de știință o oportunitate unică de a studia mecanismele complexe ale acestor obiecte cosmice fascinante.

Până acum câțiva ani, galaxia SDSS1335+0728 era considerată nesemnificativă de comunitatea astronomică. Totul s-a schimbat în decembrie 2019, în momentul în care luminozitatea găurii negre supermasive din centrul obiectului a început să crească dramatic. Acest fenomen a atras atenția astronomilor din întreaga lume, inițiind o serie de observații și studii pentru a înțelege cauzele și implicațiile acestei transformări. Observațiile inițiale au relevat o creștere treptată a emisiei de lumină infraroșie, vizibilă și ultravioletă, sugerând că gaura neagră intra într-o fază activă. Acest proces a atins apogeul în februarie 2024, când obiectul a început să emită radiații intense de raze X. Aceste emisii sunt rezultatul acumulării de gaz și praf în jurul găurii negre încălzite la temperaturi extreme de forțele gravitaționale intense înainte de a fi înghițite.

Modificarea luminozității SDSS1335+0728 este notabilă, deoarece este mult mai rapidă decât variațiile observate de obicei în găurile negre supermasive. Acest comportament inedit a ridicat întrebări cu privire la procesele care pot face ca acest obiect tăcut să devină brusc foarte activ. Datele observaționale au fost prezentate într-un articol publicat în Astronomy & Astrophysics.

Potrivit astronomilor, această gaură neagră s-ar fi putut transforma într-un nucleu galactic activ (active galactic nucleus, AGN), un obiect capabil să-și eclipseze galaxia gazdă prin cantitatea de lumină pe care o emite. Observarea unei găuri negre în procesul de a deveni un AGN ar oferi o oportunitate fără precedent de a înțelege modul în care aceste obiecte trec de la o stare la alta și cum influențează mediul lor galactic. Echipa de cercetători încă lucrează pentru a exclude o altă posibilitate: cea a unui eveniment de perturbare mareică (A tidal disruption event,TDE) neobișnuit de lung. TDE apar atunci când o gaură neagră devorează o stea sau un nor de gaz care este prea aproape, ducând la o creștere temporară a luminozității. Cu toate acestea, pentru a explica durata și intensitatea luminii observate în jurul SDSS1335+0728, acest eveniment ar trebui să fie mult mai prelungit decât cele cunoscute anterior.

Această gaură neagră, de aproximativ un milion de ori mai grea decât Soarele, continuă să facă obiectul unei monitorizări atente. Indiferent dacă este o activare AGN sau un singur TDE, fiecare observație oferă informații cruciale despre creșterea și evoluția găurilor negre supermasive. Aceste date ar putea oferi, de asemenea, indicii cu privire la posibilitatea ca găurile negre tăcute, cum ar fi Săgetătorul A* din centrul propriei noastre galaxii, să poată intra în activitate într-un mod similar.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 3