4.8

Jupiter, fascinantul gigant gazos al sistemului nostru solar, continuă să-și dezvăluie secretele. Considerată mult timp o planetă cu o atmosferă superioară relativ pașnică, astăzi se dezvăluie a fi scena unei activități intrigante și dinamice. Datorită observațiilor recente ale telescopului spațial James Webb (JWST), astronomii au descoperit structuri complexe și fenomene neașteptate deasupra acestei planete mitice.

Atmosfera superioară a lui Jupiter a fost mult timp neglijată de cercetători, deși conține o varietate și o bogăție nebănuită. Spre deosebire de predicțiile anterioare, care au descris-o ca fiind uniformă și neremarcabilă dincolo de aurorele polare, observațiile recente au dezvăluit într-adevăr fenomene uimitoare. Una dintre cele mai izbitoare descoperiri a fost făcută deasupra celebrei Mare Pată Roșie, o furtună gigantică mai mare decât dimensiunea Pământului. Mai exact, imaginile surprinse de telescopul James Webb cu câteva săptămâni în urmă au scos la iveală arce întunecate și pete luminoase, vizibile în principal în infraroșu, deasupra acestei megafurtuni joviane. Aceste structuri nu se datorează pur și simplu luminii solare, ci își au originea în straturile adânci și turbulente ale atmosferei lui Jupiter. Oamenii de știință sugerează că aceste modele ar putea rezulta din activitatea undelor atmosferice de pe planetă, un fenomen observat ocazional pe Pământ. Acestea sunt concluziile unui studiu publicat în Nature Astronomy.

Henrik Melin, de la Universitatea din Leicester, unul dintre autorii studiului, explică: „O modalitate de a perturba această structură este utilizarea așa numitelor undelor gravitaționaleatmosferice, similare cu valurile care se sparg pe o plajă, creând ondulații în nisip. Aceste valuri se nasc în adâncurile tumultoase ale atmosferei inferioare, în jurul Marii Pete Roșii și se pot propaga în sus, modificând astfel structura și emisiile atmosferei superioare.”

Această descoperire revoluționează înțelegerea noastră despre Jupiter ca sistem planetar dinamic. Undele gravitaționale observate, deși prezente și pe Pământ, se manifestă aici într-un mod mult mai intens și mai vizibil, influențând direct atmosfera superioară a planetei. Prin urmare, aceste rezultate deschid noi căi de cercetare pentru a înțelege nu numai dinamica atmosferică a lui Jupiter, ci și pentru a explora interacțiunile dintre straturile profunde și de suprafață ale compoziției sale complexe. În general, aceste observații reprezintă un pas semnificativ înainte în studiul planetelor gigantice și al atmosferelor lor turbulente.

Următorii pași includ analiza în profunzime a datelor colectate de telescopul James Webb, precum și pregătirea pentru misiuni viitoare precum JUICE al Agenției Spațiale Europene. Această misiune va explora Jupiter și lunile sale înghețate, oferind noi oportunități de observare și înțelegere a fenomenelor atmosferice complexe ale acestei planete misterioase.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 10