Telescopul spațial James Webb (JWST) a făcut recent o descoperire remarcabilă prin detectarea primelor roiuri proto-globulare în interiorul Arcului Gemelor Cosmice, o galaxie formată la doar 460 de milioane de ani după Big Bang. Această descoperire este crucială deoarece le permite astronomilor să exploreze primele momente ale formării galaxiilor și să înțeleagă mai bine evoluția cosmică.

Înțelegerea originilor universului reprezintă o provocare majoră pentru astronomia modernă, iar primele clustere de stele joacă un rol crucial în această căutare științifică. Și din motive întemeiate, ele sunt printre primele obiecte care s-au format după Big Bang. În acest timp timpuriu al istoriei cosmice, primele stele rezultate din colapsarea norilor de gaz primordiali s-au unit în cele din urmă pentru a forma aceste grupuri compacte și dense. Prin urmare, studierea lor permite astronomilor să înțeleagă mai bine modul în care primele stele au influențat dinamica și structura galaxiilor lor gazdă, ceea ce ne readuce la aceste noi observații.

Astronomii care folosesc telescopul spațial James Webb (JWST) au făcut o descoperire revoluționară, studiind cinci roiuri proto-globulare de-a lungul unui arc îngust de stele. Această observație a fost făcută în arcul Cosmic Gems, o galaxie care a apărut la doar 460 de milioane de ani după Big Bang. Arcul Cosmic Gems este numit așa pentru structura sa distinctivă în formă de semilună, rezultată în urna unui fenomen de lentilă garvitațională, provocată de o galaxie intermediară, SPT-CL J0615-5746. Acest fenomen de lentilă gravitațională, prezis de teoria relativității generale a lui Einstein, amplifică și distorsionează lumina din galaxia îndepărtată, permițând telescoapelor precum JWST să studieze regiuni altfel invizibile ale spațiului.

Cele cinci roiuri proto-globulare sunt remarcabile pentru densitatea lor extraordinar de mare, cu aproximativ trei ordine de mărime mai mare decât regiunile de formare a stelelor observate mai aproape de Pământ. Această densitate crescută sugerează o formare extrem de eficientă a stelelor în primele etape ale universului, provocând modelele anterioare despre luminozitatea și rata de formare a stelelor în galaxiile primordiale. Descoperirea acestor clustere proto-globulare de către JWST, descrise într-un articol publicat în revista Nature, revoluționează înțelegerea noastră despre formarea galaxiilor. Acesta va permite astronomilor să testeze și să perfecționeze modele teoretice ale modului în care stelele s-au format și s-au agregat în structuri mai mari în universul timpuriu.

Următorii pași în cercetare vor include o analiză spectroscopică aprofundată, care va permite astronomilor să caracterizeze mai precis proprietățile fizice ale clusterelor proto-globulare. Această abordare va ajuta la determinarea vârstei, compoziției și evoluției dinamice a acestora, oferind noi perspective asupra modului în care galaxiile au evoluat de-a lungul istoriei cosmice.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 4