Potrivit unei perechi de experți intervievați recent, o așezare umană de durată pe Lună va implica construcția în subteran. Obiectivul este de a proteja oamenii care își petrec șederea pe astrul nopții de razele cosmice și particulele energetice solare.

Astăzi, mai multe entități doresc să construiască o bază pe Lună. Pe lângă agenția spațială americană (NASA), se poate cita și agenția spațială europeană (ESA), dar și China și India. Pe lângă absența oxigenului de pe Lună, trebuie luat în considerare un alt element important: radiația. Prin urmare, este necesar să se protejeze viitorii coloniști lunari de această radiație foarte periculoasă.

Într-un articol publicat de New Scientist, cei doi experți și-au exprimat părerile despre cum să protejăm oamenii care merg pe Lună. Potrivit lui Jingnan Guo și Mikhail Dobynde de la Universitatea de Știință și Tehnologie din China din Hefei, bazele vor trebui să fie construite sub suprafață la cel puțin trei metri adâncime. S-a menționat o altă posibilitate și anume dezvoltarea unor peșteri și tuneluri deja existente la fața locului. Pentru acești specialiști din spatele unui studiu pe acest subiect publicat în revista Nature Astronomy, utilizarea solului lunar este esențială. Pe de altă parte, vor trebui dezvoltate și protecții artificiale și dispozitive suplimentare.

Cercetătorii și-au amintit că radiațiile periculoase pentru oameni sunt de două tipuri. Mai întâi razele cosmice galactice, capabile să crească riscurile de cancer pe termen lung. Apoi vin particulele energetice solare (SEP) legate de erupțiile solare care au efecte mai șocante vizual: leziuni ale pielii și leziuni semnificative ale celulelor, măduvei osoase și trombocitelor, printre altele. Pe Lună radiațiile nu sunt constante, astfel încât în cazul sejururilor scurte, efectele acestora vor fi minime. Pe de altă parte, în cazul unei erupții solare și, prin urmare, a unei SM intense, consecințele nu vor mai fi aceleași. Jingnan Guo a amintit că, în septembrie 2023, un eveniment SEP ar fi putut cauza moartea astronauților dacă aceștia ar fi fost pe Lună fără protecție în acel moment. Dacă oamenii își construiesc bazele la cel puțin trei metri adâncime, ar trebui totuși să poată trăi pe Lună timp de două decenii fără a depăși limitele anuale de radiație în vigoare stabilite de diferitele agenții spațiale. Totuși, pe lângă protecțiile fizice, alte dispozitive vor trebui să completeze această soluție inițială, de exemplu o mai bună prognoză a furtunilor solare pentru a organiza mai bine ieșirile la suprafața Lunii.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 2