4.3

Oamenii de știință au descoperit viermi prădători antici, numiți Timorebestia, care datează de acum aproximativ 518 milioane de ani în nordul Groenlandei. Cunoscuți și sub numele de chaetognaths, aceștia sunt strămoșii viermilor sagittari de astăzi, prădători marini care vânează zooplancton.

Cambrianul, o perioadă geologică care se întinde de acum aproximativ 541 până acum 485 de milioane de ani, este adesea considerată o eră crucială în istoria Pământului. Ea marchează apariția spectaculoasă și diversificarea rapidă a formelor complexe de viață, motiv pentru care este adesea denumită „revoluția cambriană”. Oceanele cambriene au găzduit o gamă uimitoare de organisme marine, de la trilobiți și bureți la moluște și alte forme de viață primitive. Această perioadă a fost caracterizată și de evoluția primilor prădători, marcând o etapă importantă în complexificarea ecosistemelor marine. Descoperirea recentă a viermilor prădători Timorebestia în nordul Groenlandei, datând de acum aproximativ 518 milioane de ani, oferă o perspectivă fascinantă asupra faunei marine din Cambrian. Fosilele au fost excavate de echipa doctorului Jakob Vinther de la Universitatea din Bristol. Ele au fost descrise într-un articol publicat în Science Advances.

Conservarea excepțională a fosilelor de la situl fosilifer din Cambrianul timpuriu, Sirius Passet Lagerstätte, a permis oamenilor de știință să studieze în detaliu morfologia, anatomia musculară, sistemul digestiv și sistemul nervos ale acestor creaturi străvechi. Examinarea sistemului digestiv fosilizat al Timorebestia a dezvăluit detalii privind poziția lor în lanțul trofic cambrian. În interior au fost găsite rămășițe de Isoxys, artropode înotătoare comune în acea perioadă, indicând în mod clar că acești viermi gigantici erau prădători activi ai coloanei de apă. Timorebestia erau mobili, deplasându-se prin diferite straturi de apă în căutarea prăzii, cum ar fi alte organisme marine. Analiza anatomică a dezvăluit, de asemenea, caracteristici distinctive, cum ar fi antenele lungi și un set impresionant de fălci în interiorul capului, care disting Timorebestia de viermii sagitari contemporani, cunoscuți și sub denumirea de chaetognaths. Spre deosebire de aceștia din urmă, ale căror fălci sunt situate în exterior, Timorebestia aveau o structură unică în interiorul capului. Conservarea excepțională a fosilelor a permis oamenilor de știință să reconstruiască anumite detalii anatomice cu mare precizie, oferind o perspectivă rară asupra adaptărilor evolutive ale acestor prădători cambrieni.

Descoperirea fosilelor de Timorebestia în Groenlanda oferă o perspectivă fascinantă asupra vieții marine de acum 518 milioane de ani, în timpul exploziei cambriene. Acești prădători gigantici, dotați cu o morfologie unică și adaptați la vânătoare în oceanele primitive, îmbogățesc înțelegerea dinamicii ecologice și a lanțurilor trofice din această perioadă crucială. Datorită conservării excepționale a fosilelor, oamenii de știință au reușit să reconstruiască anatomia și modul de viață al acestor creaturi, contribuind la o mai bună înțelegere a evoluției ecosistemelor marine. Această cercetare evidențiază măsura în care Cambrianul a fost un punct de cotitură în istoria vieții pe Pământ.

Medie 4.3 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 15