4.2

Astronomii au făcut recent o descoperire remarcabilă: o pereche de quasari care se fuzionează, datând din perioadele timpurii ale Universului, la aproximativ 900 de milioane de ani după Big Bang. Sunt cea mai îndepărtată și cea mai veche pereche de quasari care fuzionează marcând o premieră pentru această perioadă din istoria Universului. Această descoperire oferă astfel o fereastră fascinantă către etapele incipiente ale evoluției cosmice și pune noi întrebări despre formarea găurilor negre

Quasarii, sau obiectele quasi-stelare, sunt printre cele mai strălucitoare și mai energice obiecte din Univers. Ele sunt alimentate de găuri negre supermasive situate în centrul galaxiilor. Aceste găuri negre atrag cantități enorme de materie și apoi formează un disc de acreție în jurul lor. Materialul din acest disc este încălzit la temperaturi extrem de ridicate, eliberând o cantitate enormă de energie sub formă de radiație. Această emisie intensă face quasarii atât de strălucitori încât pot fi observați la distanțe cosmologice. O fuziune a quasarilor are loc atunci când două galaxii, fiecare cu o gaură neagră supermasivă în centru, se ciocnesc și în cele din urmă se contopesc. Acest proces este spectaculos și complex. Pe măsură ce galaxiile se apropie, găurile lor negre încep să interacționeze gravitațional, ceea ce provoacă perturbări semnificative în discurile lor de acreție și generează jeturi enorme de material. În cele din urmă, găurile negre se îmbină, creând o gaură neagră și mai masivă.

Aceste fuziuni de quasari sunt deosebit de interesante pentru că ne pot spune multe despre evoluția galaxiilor și a găurilor negre supermasive. De asemenea, sunt laboratoare naturale pentru studierea efectelor forțelor gravitaționale extreme și a mecanismelor de creștere rapidă a găurilor negre, de unde și interesul acestei noi observații.

Noa descoperire o datorăm telescoapelor Subaru și Gemini North. Cei doi quasari care interacționează au fost observați la aproximativ 900 de milioane de ani după Big Bang. Cei doi quasari observați sunt fiecare de aproximativ o sută de milioane de ori mai masivi decât Soarele, sau de peste douăzeci de ori masa lui Sagittarius A*, gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre. Observațiile au indicat o punte de gaz care se extinde între cei doi quasari, indicând faptul că interacțiunea lor afectează galaxiile gazdă la o scară mult mai mare. Existența quasarilor care fuzionează în această perioadă de început a Universului a fost anticipată de mult. Avem acum de-a face o primă observație directă, care a fost descrisă într-un articol postat pe arXiv. Descoperirea întâmplătoare a acestor două puncte roșii pe imaginile telescopului Subaru, confirmată de observațiile ulterioare, ilustrează cât de mult mai avem de învățat despre fazele incipiente ale Universului.

Prin urmare, această descoperire spectaculoasă marchează un progres semnificativ în înțelegerea noastră a quasarilor, a găurilor negre supermasive și a evoluției cosmice. Proprietățile statistice ale acestor obiecte ne vor spune ajuta să înțelegem mai bine condițiile și procesele care au modelat Universul timpuriu.

Medie 4.2 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 5