Adesea văzute ca simple insecte, furnicile continuă să surprindă oamenii de știință cu comportamentul lor social complex și abilitățile uimitoare. Recent, o echipă a făcut o descoperire în ceea ce privește specia Camponotus floridanus. La fel ca oamenii, aceste insecte ar fi de fapt capabile să efectueze operații chirurgicale asupra semenilor lor, ceea ce demonstrează o nouă dimensiune a organizării lor sociale și a instinctului lor de supraviețuire. Rănile deschise reprezintă un pericol major pentru supraviețuirea animalelor din cauza riscurilor mari de infecție și mortalitate. Multe specii de animale au dezvoltat astfel mecanisme de reducere a acestor riscuri, în special aplicarea compușilor antimicrobieni pe răni. De exemplu, furnicile folosesc de obicei secrețiile antimicrobiene din glanda metapleurală pentru a lupta împotriva infecțiilor. Cu toate acestea, unele specii, inclusiv furnicile din genul Camponotus, au pierdut această glandă în timpul evoluției.

https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(24)00805-4Pentru a înțelege cum aceste insecte tratează astăzi rănile infectate în absența secrețiilor antimicrobiene metapleurale, cercetătorii de la Universitatea din Würzburg, Germania, au efectuat experimente pe furnicile tâmplar din Florida, Camponotus floridanus, dezvăluind comportamente chirurgicale sofisticate și adaptative. Rezultatele au fost prezentate într-un articol publicat în Current Biology. Cercetătorii au provocat răni experimentale la picioarele furnicilor, observând reacții distincte în funcție de locul rănirii. Când leziunea a fost localizată la femur, furnicile nevătămate au reacționat amputând membrul rănit. Pentru a face acest lucru, au mușcat baza piciorului, la nivelul trohanterului, până când membrul a fost tăiat. Această amputare a crescut semnificativ supraviețuirea furnicilor rănite în comparație cu cele ale căror membre nu au fost amputate. Pe de altă parte, când leziunea era localizată mai jos, la nivelul tibiei, furnicile nu au efectuat amputarea. În schimb, s-au concentrat pe curățarea intensivă a rănii.

Cercetătorii au înaintat mai multe ipoteze pentru a explica această diferență de tratament în funcție de locația leziunii. Observațiile și analizele au arătat că mușchii responsabili de circulația hemolimfei (echivalentul sângelui la insecte) se găsesc în principal în femur. Prin urmare, leziunile femurului încetinesc fluxul hemolimfei, oferind furnicilor suficient timp pentru a amputa membrul înainte ca infecția să se răspândească. Tibiile furnicilor conțin relativ puțin țesut muscular. Aceasta înseamnă că infecțiile se pot răspândi mai repede de la tibie, făcând amputarea ineficientă dacă nu este efectuată imediat după expunerea la agentul patogen. Prin urmare, furnicile se concentrează pe curățarea rănii pentru a încerca să limiteze răspândirea bacteriilor.

Acest studiu oferă primul exemplu documentat de utilizare a amputațiilor pentru a trata indivizii infectați la un animal non-uman. De asemenea, demonstrează că furnicile își pot adapta tipul de tratament în funcție de localizarea rănilor, dând dovadă de capacitate de evaluare și de decizie sofisticată. Aceste descoperiri au implicații importante pentru înțelegerea noastră a comportamentelor sociale și medicale la insecte. Ei arată că furnicile dulgher din Florida au dezvoltat strategii complexe de supraviețuire în absența unor glande antimicrobiene specializate. Acest lucru evidențiază importanța inovației comportamentale în evoluția mecanismelor de îngrijire și protecție în cadrul coloniilor sociale de insecte. În plus, acest studiu ar putea deschide noi perspective pentru cercetarea biomedicală. Înțelegând mai bine modul în care aceste furnici gestionează infecțiile fără a fi nevoie de antibiotice, oamenii de știință ar putea descoperi noi metode de tratare a rănilor și infecțiilor pentru oameni, bazate pe principii similare de amputare și gestionarea rănilor.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 17