4.9

Recent, cercetătorii britanici și chinezi au secvențiat ADN-ul a câteva sute de specii de grâu. Aceste specii provin din colecția veche de un secol a botanistului englez Arthur Watkins. Acesta deținea deja cheia pentru hrănirea durabilă a umanității la acel moment.

Arthur E. Watkins (1898-1967) a fost un botanist cunoscut pentru munca sa fundamentală în genetica plantelor. În anii 1920, a colectat mostre de grâu din întreaga lume. Ideea lui, considerată destul de absurdă la acea vreme, era de a aduce aceste specii împreună pentru a le oferi succesorilor săi posibilitatea de a hrăni oamenii în mod durabil.

Potrivit unui articol, publicat în revista Nature, cercetătorii au reușit să secvențieze ADN-ul a 827 de specii de grâu din colecția lui Arthur Watkins. În plus, nu mai puțin de 208 de soiuri moderne au fost, de asemenea, integrate în proiect. La originea acestei lucrări, care a durat trei luni lungi, găsim echipe de la Centrul de cercetare botanică și microbiologie John Innes Center (Regatul Unit) și un laborator de cercetare agricolă cu sediul în Shenzhen (China).

Precizez că în prezent, una din cinci calorii consumate în lume provine din grâu. Creșterea cererii pentru această plantă este proporțională cu cea a populației mondiale. Astfel, genomul probelor lui Arthur Watkins ar trebui să facă posibilă adaptarea plantațiilor la diferite soluri și medii. De exemplu, unele specii se adaptează mai bine la mediile sărate, iar altele pot rezista la anumite boli. Pentru oamenii de știință britanici și chinezi, aceasta este o adevărată mină de aur. „Colecția conține soiuri care s-au pierdut, dar vor fi de neprețuit pentru a crea grâu care poate oferi producții sănătoase în condițiile dure care amenință agricultura astăzi”, a declarat Simon Griffith, unul dintre responsabilii proiectului, într-un interviu pentru The Guardian.

Mai trebuie spus cele 827 de specii de grâu din colecția lui Arthur Watkins sunt derivate ale versiunii sălbatice a plantei descoperite în Semiluna Fertilă acum 10.000 de ani. Totuși, tot mai multe soiuri au fost puse deoparte de-a lungul secolelor și a progresului științei, deoarece prezentau proprietăți care erau considerate inutile la acea vreme. Colecția botanistului britanic ne permite așadar să ne întoarcem în timp, deoarece conține soiuri care nu mai există astăzi în natură. Genomul lor ar putea fi folosit pentru a crea specii noi, mai rezistente și mai profitabile, ale căror caracteristici sunt absente din grâul modern actual.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 14