4.8

Reconstituind cutia toracică a unui Neanderthal, o echipă de cercetători confirmă că verii noștri dispăruți nu au respirat în același mod ca oamenii moderni. Aveau capacități pulmonare mai mari.

O echipă internațională de antropologi a reușit să reconstruiască 3D cutia toracică a scheletului de Neanderthal, cel mai complet descoperit vreodată până în prezent (cea a unui bărbat care probabil a murit acum 60.000 de ani). Suficient pentru a arunca o nouă lumină asupra modului în care au respirat verii noștri îndepărtați. Se pare că acesta din urmă avea capacități pulmonare mai mari decât Homo sapiens, făcând astfel posibilă „hrănirea” mușchilor lor masivi. Detaliile studiului sunt prezentate  în Nature Communications.

„Forma toracelui este esențială pentru înțelegerea comportamentului oamenilor de Neanderthal în mediul lor, deoarece ne informează despre respirația și echilibrul lor”, explică Asier Gomez-Olivencia, de la Universitatea din Țara Bascilor și autorul principal al studiului. Neanderthalienii sunt strâns înrudiți cu noi și au adaptări culturale complexe foarte asemănătoare cu oamenii moderni, dar forma lor fizică este diferită de noi, continuă el. Înțelegerea adaptărilor lor ne permite să înțelegem mai bine propria noastră evoluție.” Folosind scanări CT, cercetătorii au reușit să recreeze în 3D toracele acestui om de Neanderthal, care a murit cu 60.000 de ani îm urmă. Forma cutiei toracice pare să ofere o diafragmă mai mare decât cea a Homo Sapiens, permițând stocarea maximă a aerului. De asemenea, se pare că oamenii de Neanderthal se bazau mai mult pe diafragmă pentru a respira (Homo Sapiens se bazează pe diafragmă și pe o expansiune a cutiei toracice). De asemenea, s-ar părea – așa cum demonstrează dispunerea coastelor care se leagă de coloana vertebrală spre interior – că și oamenii de Neanderthal au stat mai drept decât noi. La nivel pulmonar, această nouă descoperire are sens. Neanderthalienii erau într-adevăr mult mai masivi decât oamenii moderni în ceea ce privește mușchii. Prin urmare, un volum pulmonar mai mare a fost esențial pentru a furniza oxigen acestor mușchi.

Reconstrucția 3D a cutiei toracice a unui Neanderthal a evidențiat diferențe semnificative în modul în care respirau acești veri străvechi ai Homo Sapiens. Dotați cu capacități pulmonare superioare, oamenii de Neanderthal au fost adaptați la morfologia lor masivă, necesitând o respirație mai eficientă pentru a-și alimenta mușchii cu oxigen. Aceste descoperiri, detaliate în Nature Communications, ne îmbogățesc înțelegerea evoluției umane, evidențiind particularitățile fizice și adaptative ale neandertalienilor în comparație cu oamenii moderni. Ele dezvăluie, de asemenea, o postură mai dreaptă și o utilizare predominantă a diafragmei, oferind o nouă perspectivă asupra stilului lor de viață și a adaptărilor mediului. Înțelegerea acestor diferențe fiziologice ne permite să apreciem mai bine căile evolutive distincte care ne-au modelat strămoșii și abilitățile unice ale acestora.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 5