4.6

Faimos în folclorul Maori, Lacul Rotorua este situat în inima unui vulcan adormit din Noua Zeelandă. Fundul acestui lac a fost cartografiat pentru prima dată de un institut local de cercetare. Oamenii de știință au observat acolo o anomalie magnetică.

Cunoscut pentru că se află în centrul legendei Maori din Hinemoa și Tutanekai, Rotorua este un lac cu apă dulce care acoperă o suprafață de 79,8 km2. Situat în nordul Noii Zeelande, acest lac legendar are o adâncime medie de numai zece metri. Format din craterul unui vulcan mare din zona vulcanică Taupo, nu fusese cartografiat până de curând. Într-un raport detaliat publicat de Institutul GNS Science din Noua Zeelandă a publicat  mai multe hărți. Realizarea acestor lor a fost posibilă datorită datelor colectate folosind un sonar furnizat de către Marina Regală din Noua Zeelandă. Hărțile în cauză se referă doar la 68% din fundul lacului.

Potrivit cercetătorilor GNS Science, aceste noi hărți dovedesc pentru prima dată că sistemele hidrotermale continentale din Rotorua se extind în adâncurile ascunse ale lacului. Analiza lor relevă un râu vechi, cratere de erupție și,  surprinzător, o anomalie magnetică mare în partea de sud a lacului. De obicei, trecerea unui magnetometru peste rocile vulcanice dă anomalii foarte pozitive. Îîn cazul lacului Rotorua, vorbim despre anomalii negative.

Cercetătorii au o explicație. De obicei, rocile vulcanice conțin magnetit, dar în lacul din Noua Zeelandă, același magnetit a fost transformat în pirită. Acesta este un mineral poreclit “aurul nebunului” din cauza asemănării sale cu aurul. Compusă din disulfură de fier și urme de metale prețioase, pirita nu generează aproape niciun semnal magnetic. Prin urmare, nu este surprinzător să aflăm că cercetătorii științei GNS au identificat anomalii negative. Una dintre hărți dezvăluie, de asemenea, un flux de subsol la fundul lacului. Pentru cercetători, este probabil apă caldă. Astfel, craterele vizibile în regiune nu ar dovedi existența magmei, ci erupțiile hidrotermale. În ciuda acestei importante activități hidrotermale, temperatura apei rămâne constantă în jur de 14 grade Celsius. Într-adevăr, lacul conține suficientă apă rece pentru a contrabalansa influența apei calde provenite din subsoluri.

Explorarea lacului Rotorua a dezvăluit informații fascinante despre adâncimile sale neexplorate anterior. Noile hărți furnizate de știința GNS au făcut posibilă descoperirea unor structuri geologice nebănuite, precum și o anomalie magnetică intrigantă, legată de transformarea magnetitei în pirită. Aceste rezultate îmbogățesc înțelegerea proceselor hidrotermale sublacustre și a istoriei geologice a regiunii. În ciuda activității intense sub lac, apele sale rămân stabile, mărturisind un echilibru natural complex. Aceste descoperiri deschid calea pentru cercetări viitoare asupra fenomenelor subacvatice din Rotorua.

Medie 4.6 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 5