4.4

Potrivit unui studiu recent efectuat în Statele Unite, o specie de plantă apropiată de tutun ar putea ajuta la îmbunătățirea laptelui praf pentru sugari. Prin modificarea genetică a plantei posibilă extragerea nutrienților, cu efecte benefice pentru sistemul imunitar al nou-născuților.

Originară din Australia, planta speciei Nicotiana benthamiana, apropiată de tutun, este în prezent o plantă preferată pentru agricultura moleculară. Ea este deosebit de potrivită pentru producerea de proteine. Microbiologii de la Universitatea California din Berkeley (Statele Unite) au modificat genetic această plantă, iar rezultatele au fost publicate în revista Nature Food pe 13 iunie.

Potrivit cercetătorilor, modificarea genetică a acestei plante ar putea face ca aceasta să producă oligozaharide din laptele matern (human milk oligosaccharide, HMO), zaharuri complexe care stimulează bacteriile intestinale sănătoase. Prin adăugarea de HMO la înlocuitorii de lapte matern, ar fi posibil să se ofere nou-născuților beneficii similare cu cele ale alăptării naturale.

Trebuie spus că laptele matern conține nu mai puțin de 200 de HMO diferite. Nedigerate de bebeluși, aceste oligozaharide hrănesc totuși bacteriile care le colonizează intestinele în primele săptămâni de viață. Autorii studiului cred că promovarea sănătății acestor bacterii intestinale benefice ar putea ajuta la limitarea infecțiilor bacteriene și virale la nou-născuți. Deocamdată, doar o cantitate mică din aceste HMO rezultă în urma folosirii de bacterii modificate genetic. În timp ce producătorii tind din ce în ce mai mult să le folosească ca ingrediente, izolarea moleculelor benefice de alte produse secundare toxice este un proces costisitor. Prin urmare, nu este surprinzător că laptele praf pentru copii conține în general o cantitate foarte limitată de HMO. Utilizarea plantei Nicotiana benthamiana ar oferi apoi ocazia de a rezolva această problemă.

Oamenii de știință care au realizat studiul au reușit să producă unsprezece HMO folosind planta amintită. Una dintre aceste oligozaharide nu este alta decât LNFP1, care este asociată cu o reducere a infecțiilor la sugari. Din păcate, această HMO nu a putut fi niciodată produsă în cantități mari până astăzi. Autorii studiului cred că munca lor ar putea deschide calea către dezvoltarea de formule mai sănătoase pentru sugari și poate chiar mai hrănitoare lapte vegetarian pentru adulți.

Medie 4.4 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 7