4.6

Paleontologii chinezi au făcut recent o descoperire majoră prin descoperirea a trei schelete adulte și cinci cuiburi de ouă reprezentând o nouă specie de dinozaur sauropodomorf din Jurasicul inferior. Mai important, aceste fosile oferă dovezi puternice pentru existența primelor ouă cu coajă din piele cunoscute. Există diferite texturi și compoziții ale cojilor de ou la animale, în special la reptile. În primul rând, distingem cojile dure. Solide și minerale, sunt compuse în principal din carbonat de calciu. Aceste coji de ouă sunt comune la păsări și unele reptile, cum ar fi țestoase. Distingem apoi cojile moi. Flexibile, nu sunt mineralizate spre deosebire de cochiliile dure. Se găsesc la anumite reptile moderne, precum șopârle și șerpi, precum și la anumite mamifere precum monotreme (ornitorinci, echidne). Aceste ouă sunt adesea depuse în medii în care protecția împotriva uscării nu este o preocupare majoră. În cele din urmă, distingem așa-numitele cochilii „coriacee”. Sunt mai groase și mai puternice decât cojile moi, dar nu sunt la fel de dure ca cojile de ouă tipice. Cochiliile „coriacee” sunt un tip de cochilie caracterizată printr-o structură mai moale și mai flexibilă în comparație cu cochiliile tradiționale, care sunt de obicei dure și calcifiate. Aceste cochilii sunt frecvent întâlnite la anumite specii de melci și alte moluște marine sau terestre. Structura lor este adesea mai puțin mineralizată și mai bogată în materiale organice, ceea ce le conferă această flexibilitate și textura mai „coriacee” (asemănătoare pielii sau cauciucului). Acest tip de cochilie îl întâlnim în cazul ouălor de dinozauri.

De curând echipă de cercetători a anunțat, printr-un articol publicat în National Science Review, că au identificat cele mai vechi resturi cunoscute de ouă dure. Mai exact, paleontologii raportează descoperirea a trei schelete de adulți și cinci puiet care conțin embrioni ai unui nou dinozaur din Jurasicul inferior din sud-vestul Chinei. Specia în cauză, numită acum Qianlong shouhu, a trăit în urmă cu aproximativ 200 până la 193 de milioane de ani. A făcut parte din grupul de sauropodomorfi care include dinozauri erbivori cu gât lung. Măsurând aproximativ șase metri lungime și cântărind aproximativ o tonă, această creatură străveche oferă perspective fascinante asupra reproducerii sauropodomorfilor. Fosilele, descoperite în formațiunea Ziliujing din provincia Guizhou, prezintă caracteristici interesante. Embrionii Qianlong shouhu dezvăluie diferențe notabile în comparație cu adulții, cum ar fi un craniu mai lung și un bot diferit. Analizele alometrice (metode de analiză statistică care examinează relațiile dintre diferitele părți ale unui organism în funcție de dimensiunea acestora) sugerează că adulții erau bipezi, în timp ce bebelușii erau probabil patrupede. În ceea ce privește ouăle, acestea erau relativ mari, cu o coajă calcaroasă neobișnuit de groasă. Cercetătorii cred că această specie a practicat probabil cuibărirea colonială, un comportament de reproducere similar cu alți sauropodomorfi.

Morfologia scheletului Qianlong shouhu.
Ouă și microstructura cojilor de ouă ale dinozaurului Qianlong shouhu

Descoperirea fosilelor Qianlong shouhu din provincia Guizhou reprezintă un progres major în înțelegerea noastră a evoluției dinozaurilor sauropodomorfi și a strategiilor lor de reproducere. Descoperirea primelor ouă din piele cunoscute asociate cu această nouă specie oferă o perspectivă valoroasă asupra adaptărilor evolutive ale dinozaurilor din Jurasic inferior. Această descoperire nu numai că adaugă la cunoștințele noastre despre diversitatea dinozaurilor, ci aruncă și lumină asupra mecanismelor complexe de reproducere care au permis acestor creaturi gigantice să prospere timp de milioane de ani. Caracteristicile unice ale Qianlong shouhu, atât în ceea ce privește scheletele, cât și ouăle, deschid noi perspective pentru studiul paleobiologiei dinozaurilor și evidențiază importanța descoperirilor de fosile în reconstruirea istoriei vieții pe Pământ.

Medie 4.6 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 8