Acasă SPAȚIU Universul explorat

Universul explorat

Universul explorat de oameni este destul de limitat, explorarea spațială avansând cu pași extrem de mici și desfășurându-se predominant în sistemul solar din care face parte Terra. Tehnologia de explorare cosmică este într-un stadiu relativ incipient, bazându-se mai mult pe sonde și sateliți decât pe factorul uman, din cauza distanțelor cosmice uriașe care trebuie parcurse și care necesită foarte mult timp pentru acumularea de imagini și informații.

Primii pași în explorarea spațială au fost făcuți în 1957, odată cu lansarea primului satelit artificial creat de oameni: Sputnik 1. A urmat prima vietate trimisă în cosmos (cățeaua Laika), apoi primul om în spațiul cosmic (Iuri Gagarin, în 1961) și primul echipaj uman pe Lună (misiunea americană Apollo 11, din 1969, cu Buzz Aldrin și Neil Armstrong). Primul cosmonaut român, Dumitru Prunariu, a ajuns în spațiul cosmic în 1981, în cadrul misiunii Soiuz 40.

La ora actuală, cele mai importante agenții spațiale, care se ocupă cu explorarea universului ori au planuri ambițoase în acest sens, sunt NASA (SUA), ESA (Agenția Spațială Europeană), Roskosmos (Agenția Federală Spațială Rusă) sau Xinhua (China). Mai multe sonde spațiale au fost lansate cu decenii în urmă pentru explorarea sistemului nostru solar, oferind informații valoroase pentru viitoarele misiuni cu echipaj uman.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Universul explorat

Pictorial pe orbită: naveta Endeavour și Stația Spațială Internațională

NASA a dezvăluit primele fotografii realizate dintr-un alt vehicul spațial ale unei navete legată de Stația Spațială Internațională (ISS).

NVIDIA susţine explorarea spaţială, prin implicarea în competiţia Google Lunar...

NVIDIA susţine una dintre cele 26 de echipe participante la Google Lunar X Prize, competiţie care premiază cu 30 milioane de dolari primele echipe ce reuşesc aselenizarea în siguranţă a unui vehicul, navigarea acestuia o distanţă de 500 metri pe suprafaţa Lunii şi transmiterea înregistrărilor, imaginilor şi datelor prelevate către Terra.

Stilul de dans NASA Johnson (Parodie a stilului Gangnam) (video)

Asta ne place la NASA. Oamenii de acolo știu să folosească gluma cu folos.

Campania de minerit lunar declanşează revoluţia energetică

Deşi au trecut aproape 40 de ani de la ultima descindere a omului pe Lună, mai multe companii miniere au pus ochii pe zăcămintele din adâncurile satelitului natural al Pământului.

Satelitul Shijian-10 a fost lansat cu succes

Shijian 10 lansat la bordul Changzheng 2D
Pe 5 aprilie, la ora 21:00 (ora României), a avut loc lansarea satelitului Shijian 10 la bordul unei rachete Changzheng 2D, de la cosmodromul...

Relaxare spatiala (video)

ESA (Agenția Spațiala Europeană) ne oferă câteva minute de relaxare.

Repatrierea unui satelit

Un satelit ştiinţific „defunct” al NASA va fi adus în curând înapoi pe Pământ. Există îngrijorări cu privire la posibilitatea ca resturi ale acestuia să cadă asupra unor aşezări populate, chiar dacă cea mai mare parte a satelitului de 6.5 tone va arde în atmosferă.

Eminescu vs Einstein

De fiecare dată când citesc ecuațiile lui Einstein, sunt uimit de ordinea pe care creierul meu o recunoaște în Univers. De...

Eminescu de pe Mercur „se comportă” bizar

Cea mai recentă imagine furnizată astronomilor de sonda spațială Messenger, de la NASA, care va împlini în curând un an de când se află pe orbita lui Mercur, ilustrează cum piscul central din craterul Eminescu, cu un diametru de 138 de kilometri, este înconjurat de  mai multe suprafețe strălucitoare misterioase, denumite „halouri”.

Sonda Messenger – doi ani pe orbita planetei Mercur (video)

Pe 18 martie 2011, sonda Messenger se înscria pe orbită în jurul planetei Mercur, după o călătorie care a durat aproape șapte ani.