Einstein, confirmarea finală – undele gravitaționale

einstein-unde-gravitationale-stiinta-tehnica-1
A fost 11 februarie 2016, o zi în care s-a adăugat o pagină fundamentală în cartea de istorie a fizicii. Pentru prima oară au...

Câmpurile magnetice pot controla căldura și sunetul

Sunetul este propagat în spațiu prin oscilații periodice ale atomilor din gaze, lichide și solide. Cu peste un secol în urmă, fizicienii au descoperit că și căldura este doar energie stocată în vibrațiile atomilor, de unde au dedus o corelare între cele două. Acum, ei au demonstrat experimental pentru prima oară că aceste vibrații atomice au și proprietăți magnetice.

Acceleratoarele de particule LHC și Tevatron promit adevărul despre bosonul Higgs

Recent, reprezentanții primelor două cele mai mari acceleratoare de particule din lume, LHC, de lângă Geneva și Tevatron, din apropierea orașului Chicago, au anuntat identificarea unor piste și indicii care vor conduce, curând, la descoperirea propriu-zisă a bosonului Higgs, cu ajutorul uriașelor mașinării cuantice.

O fotografie care prezintă lumina atât ca undă, cât şi ca...

Recent, cercetătorii de la EPFL din Elveţia au reuşit să realizeze prima fotografie din lume care a surprins o rază de lumină comportându-se simultan atât ca undă, cât şi ca particulă.

S-a finalizat proiectul PROMETEU

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE–CA (INCDIE ICPE-CA) din Bucureşti anunţă finalizarea proiectului „Infrastructura pentru promovarea competitivităţii prin inovare în inginerie electrică destinată creşterii durabile a securităţii energetice – PROMETEU”, proiect cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională.

Cercetătorii fac lumina să se miște cu o viteză mai mare...

Cercetătorii Institutului Național de Standarde și Tehnologie (NIST), din SUA, au dezvoltat o nouă metodă prin care să producă impulsuri „superluminice” – într-un fel, acestea călătoresc mai rapid decât lumina.

Miracol cuantic: s-a creat lumină în vid

În cadrul a ceea ce se poate considera o dovadă emblematică pentru existența mecanicii cuantice, un grup de cercetători de la Universitatea Tehnologică Chalmers, din Suedia, pretinde că ar fi creat scântei într-un spațiu vid.

Laserul de la Cluj

incdtim-stiinta-tehnica-1
În Departamentul de Fizică Moleculară și Biomoleculară al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare Tehnologii Izotopice și Moleculare (INCDTIM) Cluj-Napoca a fost instalat recent un sistem...

A fost realizată prima reţea de comunicaţie cuantică

O echipă de cercetători de la Institutul Max Planck pentru Optică Cuantică (MPQ) a reuşit să pună bazele primei reţele elementare cuantice, bazată pe interfaţa dintre atomi şi fotoni.

A fost (iar) descoperită particula lui Dumnezeu?

Într-un memo de uz intern de la CERN, apărut pe blogul unui matematician de la Columbia University, se spune că la acceleratorul  de particule din Geneva ar fi fost captat bosonul lui Higgs. Anunțul a declanșat o adevărată frenezie pe net, dar mulți oameni de știință sunt sceptici.

Cele mai noi subiecte

Fii parte a Mișcării Știință & Tehnică! Abonează-te acum!