4.9

Viața pe Pământ este prețioasă și fragilă. De-a lungul istoriei planetei noastre, multe specii au dispărut din cauza diferiților factori, printre care schimbările climatice și activitatea umană. Prin urmare, păstrarea unei evidențe a biodiversității terestre este esențială pentru a asigura un viitor durabil. Dacă rezervele de specimene există deja pe Pământ, acestea sunt vulnerabile la dezastrele naturale și la eșecul uman. O echipă internațională de oameni de știință, condusă de dr. Mary Hagedorn de la Grădina Zoologică Națională și Institutul de Biologie de Conservare din Smithsonian, propune o soluție îndrăzneață: construirea unui seif pe Lună pentru a păstra biodiversitatea terestră. Ea a fost prezentată într-un articol publicat în BioScience

Proiectul biodepozitului lunar își propune să stocheze pasiv și sustenabil mostre din speciile de animale aflate pe cale de dispariție de pe Pământ. Luna prezintă într-adevăr condiții ideale pentru conservarea pe termen lung a acestor probe, în special cratere la poli unde temperatura rămâne permanent sub -196°C. Aceste regiuni lunare, care nu sunt luminate niciodată de Soare, oferă un mediu stabil pentru crioconservarea probelor fără intervenția umană sau surse de energie. Luna are și alte beneficii pentru securitatea depozitării. Absența atmosferei elimină riscul condițiilor meteorologice extreme, iar cutremurele lunare sunt mult mai puțin puternice decât cutremurele de pe Pământ. Aceste caracteristici îl fac mult mai sigur decât locațiile terestre pentru depozitarea probelor. Amintiți-vă în special că faimosul biodepozit de semințe din Svalbard a trebuit să fie renovat în urmă cu câțiva ani, după o scurgere de apă cauzată de dezghețarea neașteptată a permafrostului din jur, care a evidențiat riscurile inerente instalațiilor terestre.

Cu toate acestea, înființarea unui biodepozit lunar prezintă și provocări. Transportul probelor pe Lună, protejarea împotriva radiațiilor și guvernarea unei astfel de instalații vor fi deosebit de complicate. Pentru a face față acestor provocări, echipa de cercetare propune folosirea unei specii model, o stea de mare, Asterropteryx semipunctata. Ea va fi folosită pentru a experimenta crioconservarea probelor de piele de animale care conțin celule fibroblaste. Acestea din urmă, prezente în țesutul conjunctiv al pielii, joacă un rol crucial în vindecarea rănilor și producția de colagen. Prin urmare, aceste celule au capacitatea de a se împărți și diferenția în mai multe tipuri de celule, făcându-le ideale pentru crearea de clone de organisme vii din probe crioconservate.

Crioconservarea fibroblastelor va implica congelarea probelor la temperaturi extrem de scăzute pentru a le conserva pe termen lung. Fibroblastele pot fi apoi încălzite și cultivate în laborator pentru a genera celule noi, permițând astfel recrearea organismelor din mostre de piele conservate. Acest proces ar putea fi esențial pentru refacerea speciilor amenințate sau dispărute în viitor. De asemenea, echipa speră să colaboreze cu agențiile spațiale pentru a efectua teste pe Stația Spațială Internațională (ISS). Aceste teste ar urma să simuleze provocările cu care se poate confrunta depozitul lunar, cum ar fi expunerea la radiații cosmice și condiții de microgravitație. Colaborarea cu agențiile spațiale ar face posibilă, de asemenea, dezvoltarea tehnologiilor necesare pentru transportul și stocarea probelor pe Lună, asigurând în același timp protecția lor pe termen lung.

Pe lângă conservarea biodiversității, un astfel de proiect ar putea sprijini viitoarea explorare a spațiului și terraformarea planetelor. Prin dezvoltarea unor metode avansate de crioconservare, omenirea ar putea într-o zi să transporte mostre de viață terestră pe alte planete, ceea ce ar contribui astfel la colonizarea spațiului și la refacerea biodiversității.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 7