Paleontologii au descoperit recent o nouă specie de dinozaur care a fost n=numită Lokiceratops rangiformis, ca omagiu adus zeului nordic Loki. Acest nume se explică prin asemănarea izbitoare dintre coarnele acestui dinozaur și coiful regal al zeului, așa cum este reprezentat în filmele recente cu supereroi.

Lokiceratops rangiformis aparține clasei Ceratopsia, un grup de dinozauri erbivori cu coarne care include și faimosul Triceratops. Descoperit în 2019 în formația râului Judith, în Badlands din Montana, acest dinozaur a trăit în urmă cu aproximativ 78 de milioane de ani. La acea vreme, America de Nord făcea parte dintr-un continent insular mare numit Laramidia. Regiunea în care a trăit L. rangiformis era compusă din mlaștini și câmpii inundabile, favorizând o diversitate de faună și floră. Noul dinozaur a fost prezentat într-un articol publicat în Paleontology and Evolutionary Science.

Din punct de vedere fizic, acest dinozaur avea probabil aproximativ 6,7 metri lungime și cântărea aproximativ 5,5 tone. Se distinge prin coarnele sale masive și prin volanul său împodobit cu perechi de coarne turtite și curbate în partea de sus, în plus față de coarnele în formă de suliță deasupra ochilor. Aceste coarne sunt cele mai mari observate vreodată la un ceratopsian. Această caracteristică i-a inspirat și pe oamenii de știință să numească dinozaurul în onoarea lui Loki, adesea reprezentat cu o cască cu coarne similare. Mai mult, absența unui corn nazal la L. rangiformis, o caracteristică prezentă la majoritatea celorlalți ceratopsieni, cum ar fi Triceratops, subliniază și mai mult caracterul său unic.

Până de curând, oamenii de știință credeau că doar câteva specii de dinozauri cu coarne ar putea coexista la un moment dat din cauza competiției pentru resurse. Cu toate acestea, L. rangiformis este al patrulea dinozaur ceratopsian și al cincilea cu coarne descoperit în această perioadă, sugerând o mai mare diversitate în cadrul acestui grup decât se credea anterior. Această conviețuire relativă indică o posibilă armonie între diferitele specii din formațiunea râului Judith.

Craniul lui Lokiceratops este, de asemenea, radical diferit de cel al celorlalți ceratopsieni cu care a trăit. Potrivit autorilor studiului asupra acestui animal, nivelurile ridicate ale biodiversităţii ceratopsiene ar fi favorizat o selecţie sexuală marcată. Pe lângă faptul că servesc drept protecție împotriva prădătorilor, coarnele mari ale L. rangiformis au jucat probabil un rol crucial în atragerea potențialilor pereche, similar penelor colorate ale păsărilor moderne.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 1