Săpăturile efectuate de cercetătorii de la Universitatea New Curtin din vestul Queensland, Australia, au dus la descoperirea de noi oase fosilizate ,datând de o sută de milioane de ani. Potrivit analizelor, acestea sunt atribuite unei noi specii de pterosaur. Ce știm despre acest animal?

Pterozaurii erau reptile zburătoare care au prosperat în epoca dinozaurilor și au dominat cerul timp de aproximativ 160 de milioane de ani. Aceste creaturi fascinante sunt adesea descrise ca fiind primele vertebrate care au dezvoltat capacitatea de a zbura activ și au evoluat pentru a deveni singurele vertebrate care zboară fără ajutorul penelor. Aripile lor erau formate dintr-o membrană de piele întinsă între corpul lor și al patrulea deget alungit. Această structură unică le-a permis să alunece, să zboare și chiar să se miște pe sol, oferindu-le o mare versatilitate în stilul lor de viață. Aceste reptile zburătoare s-aveau o mare varietate de dimensiuni, de la dimensiunea unei păsări mici la cea a unui avion mic. Cei mai mici pterozauri, precum Nemicolopterus, aveau o anvergură a aripilor de aproximativ douăzeci și cinci de centimetri, în timp ce cel mai mare, precum Quetzalcoatlus nord-american, putea atinge o anvergură a aripilor de peste zece metri, făcându-i cele mai mari animale zburătoare din toate timpurile. Pterozaurii au fost, de asemenea, incredibil de diversi din punct de vedere ecologic și au ocupat o gamă largă de habitate, de la regiunile de coastă până la zonele interioare. Unii erau specializați pentru pescuitul pe mare, în timp ce alții se hrăneau cu insecte de pe uscat.

Paleontologii au identificat recent un nou membru al acestei familii mari. Dezgropate în 2021 de către curatorul Muzeului Kronosaurus Korner Kevin Petersen, rămășițele fosilizate s-au descoperit că aparțin unui nou gen și specie, numită acum Haliskia peterseni. El a fost descris într-un articol publicat în Scientific Reports. Pe baza formei craniului său, a aranjamentului dinților și a formei osului umărului, cercetătorii au identificat specimenul ca fiind anhanguerian, un grup despre care se știe că a trăit în întreaga lume, în special în ceea ce este astăzi Brazilia, Anglia, Maroc. , China, Spania și Statele Unite. Scheletul acestui pterosaur este complet în proporție de 22%. Exemplarul include maxilare inferioare complete, vârful maxilarului superior, 43 de dinți, vertebre, coaste, oase ale ambelor aripi și o parte a unui picior. Sunt prezente și oase ale gâtului foarte subțiri și delicate, indicând o limbă musculară utilă atunci când animalul se hrănește cu pești și cefalopode.Cu o anvergură a aripilor de aproximativ 4,6 m, acest pterosaur ar fi fost un prădător formidabil. La vremea lui, în urmă cu aproximativ 100 de milioane de ani, o mare parte din partea centrală de vest a Queenslandului era sub apă, acoperită de o mare mare interioară și situată acolo unde se află astăzi coasta de sud a Queensland-ului.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 5