4.9

Astronomii au descoperit recent o stea neutronică care sfidează așteptările. Numită ASKAP J1935+2148, ea se află la 16.000 de ani lumină de Pământ, și se rotește mai lent decât orice altă stea neutronică cunoscută. Durează aproape o oră pentru a finaliza o rotație completă. Această descoperire revoluționează înțelegerea noastră asupra stelelor neutronice.

Stele masive (de aproximativ opt până la zece ori mai masive decât Soarele nostru) atunci când își epuizează combustibilul nuclear colapsează sub propria gravitație, declanșând o explozie de tip supernovă. Acest fenomen cataclismic lasă în urmă un nucleu extrem de dens compus în principal din neutroni. Aceste stele neutronice sunt atât de dense încât o linguriță din materialul lor ar cântări aproximativ un miliard de tone. Stelele neutronice sunt cunoscute pentru rotația lor rapidă. Majoritatea celor aproximativ 3.000 de astfel de obiecte detectate până acum se rotesc în aproximativ o secundă, dar unele pot efectua până la câteva sute de rotații complete pe secundă. Această rotație rapidă se datorează conservării momentului unghiular în timpul colapsului stelar, un principiu de bază al fizicii care afirmă că momentul unghiular al unui sistem izolat rămâne constant dacă nu este supus unei forțe externe. În cazul stelelor neutronice, prăbușirea gravitațională a stelei masive la sfârșitul vieții sale comprimă masa și îi reduce raza, ceea ce îi accelerează dramatic rotația.

Cu toate acestea, recent, astronomii au făcut o descoperire care pune sub semnul întrebării cunoștințele noastre despre aceste obiecte enigmatice. Aceasta se referă la o anumită stea neutronică, numită ASKAP J1935+2148, situată la 16.000 de ani lumină de Pământ. Spre deosebire de alte obiecte de acest tip, perioada de rotație a stelei neutronice ASKAP J1935+2148 este de aproximativ o oră. Această observație surprinzătoare a fost făcută folosind radiotelescopul ASKAP din Australia și confirmată de radiotelescopul MeerKAT din Africa de Sud. Detaliile studiului sunt prezentate într-un articol publicat în revista Nature Astronomy

Existența unei stele neutronice care se rotește atât de încet este neașteptată și provoacă teoriile actuale despre comportamentul lor. O ipoteză care explică această lentoare este vârsta înaintată a stelei. Pe măsură ce stelele cu neutroni îmbătrânesc, ele pierd de fapt energie și încetinesc. ASKAP J1935+2148, însă, continuă să transmită în ciuda rotației sale lente, sfidând astfel modelele existente. O altă posibilitate este ca obiectul observat să nu fie o stea neutronică, ci o pitică albă cu un câmp magnetic extraordinar de puternic. Piticele albe sunt rămășițele unor stele mai mici, precum Soarele nostru. Cu toate acestea, ele nu au fost niciodată observate cu câmpuri magnetice capabile să producă astfel de semnale radio. Prin urmare, descoperirea lui ASKAP J1935+2148 ar putea încuraja oamenii de știință să-și revizuiască înțelegerea despre stelele neutronice și piticele albe. Această stea specifică arată că mai sunt multe de învățat despre evoluția și caracteristicile stelelor compacte. Cercetătorii vor continua să studieze această stea pentru a-i înțelege mai bine natura și comportamentul ei unic.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 10