4.8

Tratamentele împotriva cancerului au fost mult timp îngreunate de capacitatea celulelor canceroase de a dezvolta rezistență la medicamente. Cu toate acestea, o descoperire științifică recentă oferă o nouă speranță prin piratarea însăși evoluției celulelor tumorale pentru a le face vulnerabile la terapii. Această abordare inovatoare, dezvoltată de cercetătorii de la Universitatea de Stat din Pennsylvania, își propune să inverseze capacitatea celulelor canceroase de a scăpa de efectele medicamentelor anticancer.

Succesul tratamentelor pentru cancer depinde în esență de capacitatea lor de a viza și de a distruge selectiv celulele canceroase, păstrând în același timp celulele sănătoase. Cu toate acestea, celulele tumorale au o capacitate remarcabilă de a evolua și de a se adapta, ceea ce poate face terapiile mai puțin eficiente în timp. Acest fenomen, cunoscut sub numele de rezistență la medicamente, reprezintă una dintre cele mai mari provocări în lupta împotriva cancerului.

Rezistența la medicamentele anticanceroase se poate manifesta în diferite moduri. De exemplu, unele celule canceroase pot dezvolta mecanisme pentru a inactiva direct medicamentele înainte ca acestea să-și atingă ținta în interiorul celulei. Ele pot activa, de asemenea, căi celulare interne care contracarează efectele medicamentelor prin promovarea propriei supraviețuire și proliferare. Aceste căi de semnalizare pot modifica metabolismul celular, pot crește expresia proteinelor de supraviețuire sau pot inhiba apoptoza, procesul natural de moarte celulară programată indusă de tratamentele anticancer. Ca rezultat, chiar și atunci când tratamentele inițiale par eficiente, un subset de celule canceroase poate supraviețui și se poate multiplica, ducând în cele din urmă la recidiva bolii.

Această capacitate a celulelor canceroase de a dezvolta rezistență la medicamente reprezintă o provocare majoră pentru oncologi și cercetători care doresc să îmbunătățească eficacitatea tratamentelor reducând în același timp riscurile de recidivă și progresie a bolii. Pentru a depăși aceste obstacole, sunt necesare noi abordări terapeutice, cum este cea prezentată într-o lucrare recentă publicată în revista Nature Biotechnology.

Cercetătorii au dezvoltat o strategie inovatoare cunoscută sub numele de „dublă comutare a selecției genetice”. Această metodă se bazează pe introducerea a două „gene de sinucidere” în celulele canceroase. Prima genă permite celulelor modificate să reziste unui medicament utilizat în mod obișnuit împotriva cancerului pulmonar, erlotinib. Făcând aceste celule rezistente la erlotinib, ele devin predominante față de celulele nemodificate sensibile la medicament. În al doilea rând, cercetătorii activează a doua genă sinucigașă folosind o moleculă inofensivă, 5-FC. Această genă codifică o enzimă care transformă 5-FC într-o toxină puternică, 5-FU, care distruge atât celulele canceroase modificate, cât și pe cele din jurul lor. Această strategie nu numai că face posibilă vizarea directă a celulelor tumorale, ci și depășirea rezistenței dezvoltate de celulele canceroase în timpul tratamentului.

Deși promițătoare, această abordare necesită încă testări detaliate. Deocamdată testele au fost efectuate in vitro, adică pe culturi de celule tumorale și mai sunt mulți pași de parcurs. Cercetătorii intenționează să adapteze această metodă la alte contexte oncologice pentru a evalua eficacitatea și siguranța acesteia. În plus, această tehnologie ar putea oferi o modalitate generalizată de a introduce gene terapeutice în cancer, deschizând calea pentru noi oportunități terapeutice care ar putea revoluționa lupta împotriva cancerului în viitor.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 16