4.9

Pe calota glaciară din Groenlanda, cercetătorii au făcut o descoperire uluitoare: virusuri gigantice care coexistă cu o abundență de alge. Este pentru prima dată când aceste microorganisme, despre care știm încă puține lucruri, au fost găsite într-un astfel de habitat. Această descoperire ridică întrebări cu privire la rolul lor în reglarea topirii gheții și deschide noi perspective asupra înțelegerii ecosistemelor

Virusurile gigantice, deși nu sunt vizibile cu ochiul liber, se remarcă prin dimensiunea lor excepțională în comparație cu virușii tradiționali. Ele pot ajunge până la 2,5 micrometri, sau de 125 de ori mai mari decât virusurile obișnuite, și au genomuri masive care conțin aproximativ 2,5 milioane de perechi de baze. Descoperite anterior în diverse medii, inclusiv oceane, soluri și chiar în corpul uman, aceste virusuri gigante au fost acum detectate pentru prima dată în gheața și zăpada de suprafață a Groenlandei, medii bogate în microalge. Rezultatele au fost obținute de către o echipă de cercetători condusă de Laura Perini de la Departamentul de Științe ale Mediului de la Universitatea Aarhus, care a prelevat mostre din diverse habitate de zăpadă și gheață din Groenlanda și apoi a analizat ADN-ul și ARN-ul prezent pentru a detecta prezența virusurilor gigantice active. Rezultatele, prezentate într-un articol publicat în revista Microbiome, au arătat că aceste virusuri sunt într-adevăr vii și active în gheață.

Funcționarea lor rămâne în mare parte necunoscută. Cu toate acestea, biologii bănuiesc că ele pot juca un rol crucial în reglarea înfloririi algelor și, prin urmare, în conservarea calotei de gheață. Într-adevăr, primăvara, algele arctice proliferează și întunecă suprafețe mari de gheață, reducându-i capacitatea de a reflecta lumina soarelui și accelerând topirea. Virusurile gigantice ar putea acționa apoi ca un regulator natural al algelor, limitând proliferarea acestora.

Cu toate acestea, în ciuda entuziasmului generat de această descoperire, multe întrebări rămân fără răspuns. Încă nu este clar care specii sunt infectate de aceste virusuri gigantice și în ce măsură sunt specifice gazdei. Cercetătorii speră că studiile suplimentare le vor permite să înțeleagă mai bine acești viruși și impactul lor asupra ecosistemelor glaciare. Această descoperire evidențiază importanța unei mai bune înțelegeri a ecosistemelor polare și a interacțiunilor complexe care au loc acolo. Pe măsură ce topirea gheții se accelerează din cauza schimbărilor climatice, cercetările asupra virusurilor gigantice din Groenlanda oferă o nouă speranță pentru conservarea acestor ecosisteme fragile.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 9