În ultimul timp, INCDT-COMOTI a început să investească și să propună soluții in domeniul spațial. O preocupare de interes global este protecția Pământului împotriva asteroizilor. În acest moment, civilizația noastră nu are practic niciun mijloc tehnic eficient și de încredere pentru a distruge sau devia asteroizi periculoși care se află pe o traiectorie de coliziune cu Pământul.

Idei precum captarea asteroizilor, folosirea de Iasere de orice fel sau corpuri solide pentru a devia asteroizii de la traiectorie nu sunt productive. Un asteroid imens poate apărea chiar în acest moment din întunericul spațiului țintind Pământul. Întrebarea nu este dacă un asteroid va lovi Pământul, ci când. În clipa când va fi semnalat un asteroid care se află pe o traiectorie de coliziune cu Pământul, acesta va fi foarte aproape și nu va fi suficient timp pentru a fi deviat de pe traiectorie sau distrus.

Este cunoscut că majoritatea asteroizilor nu sunt compuși dintr-o singură bucată. Ei sunt compuși în general din sute de roci distincte care se rotesc împreună. Este aproape imposibil ca un astfel de asteroid să fie deviat folosind oricare dintre soluțiile tehnice propuse până acum. În anul 2015, la conferința CEAS2015 (conferință organizată de Consiliul societăților Aeronautice Europene), COMOTI a propus o nouă soluție: sistemul SECSLEP (Special Equipment Which Uses Concentrated Solar Light for Earth Protection against Asteroids).

comoti-asteroizi-pamant-stiinta-tehnica-2

SECSLEP este un echipament care folosește lumina solară concentrată pentru devierea sau vaporizarea asteroizilor periculoși. În principal, acest echipament este compus dintr-o oglindă parabolică mare și o oglindă parabolică mică, având același punct focal și axele coincidente. SECSLEP este capabil să concentreze lumina solară de sute sau mii de ori într-un singur fascicul de lumină și să direcționeze acest fascicul spre asteroid.

Acest echipament este, practic, un „tun electromagnetic” care poate atinge puteri de ordinul terrawaților. De exemplu, el poate vaporiza un asteroid din fier de 100 de tone în câteva secunde. În cazul în care un asteroid are o masă prea mare, fasciculul de lumină concentrată va vaporiza local asteroidul, rezultând astfel o forță de reacție produsă de expansiunea vaporilor care poate devia asteroidul de pe traiectoria de coliziune cu Pământul. Din cauza vitezei mari a luminii, acest tip de tun poate lovi asteroidul de nenumărate ori atunci când acesta se află chiar la o mare distanță de Pământ. Prin lovituri multiple, asteroidul poate fi deviat sau vaporizat cu mult timp înainte de momentul prevăzut al impactului cu Pământul.

comoti-asteroizi-pamant-stiinta-tehnica-4

SECSLEP poate fi construit pe o orbită în jurul Pământului și apoi plasat pe o orbită solară, ca telescopul Keppler. Primejdia lovirii Pământului de către un asteroid este de fapt destul de mare: potrivit Teoriei Generale a Relativității a lui Einstein, orbita eliptică a oricărui corp cosmic se rotește in jurul centrului elipsei (adică periheliul orbitei se mișcă în mod continuu). Pe de altă parte, traiectoriile asteroizilor sunt permanent afectate de gravitația altor asteroizi și planete.

Din cauza acestor motive, asteroizii pot fi implicați în coliziuni care cauzează schimbări bruște de traiectorie. Asteroizii au mase relativ mici și pot suferi modificări semnificative de orbită, care duc la pericolul de coliziune cu Pământul. Potrivit unor estimări, există peste 150 de milioane de asteroizi în sistemul nostru solar. Cei mai mulți dintre aceștia sunt grupați in centura de asteroizi, dar unii au traiectorii care trec aproape de Pământ.

Cu ajutorul telescopului cu infraroșu WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer), NASA a revizuit populația estimată de asteroizi din apropierea Pământului. Au fost observate mai mult de 500 de obiecte mai mari de 100 de metri, care pot fi considerate asteroizi de dimensiuni mari. S-au identificat însă 981 de asteroizi mai mari de 1.000 de metri. Studiul actual indică existența unui număr total de aproximativ 19.500 de asteroizi. Studiul nu a luat în considerare cazul obiectelor mai mici de 100 de metri, dar, în conformitate cu unele studii anterioare, existã mai mult de un milion de asteroizi sub 100 m în diametru.

Construcția SECSLEP este simplă. Un asemenea sistem ar putea fi construit pe orbită în jurul Pământului de un robot spațial proiectat de NASA, care permite realizarea unor construcții de mare gabarit în spațiu.

comoti-asteroizi-pamant-stiinta-tehnica-3
Robotul spaţial SPIDERFAB

Pentru protecția împotriva asteroizilor mari, de tipul celui care a dus la distrugerea dinozaurilor acum 60 de milioane de ani, sau chiar mai mari trebuie construit un SECSLEP de mari dimensiuni la distanța de 0,1 UA (unități astronomice) de Soare, adică la o distanță de 10 ori mai mică decat distanța Pământului față de Soare. Calculele arată că un asemenea SECSLEP ar putea avea o putere de 170,8 terawatt.