Sonda spațială Mars Odyssey a NASA, care orbitează planeta Marte din 2001, a atins o piatră de hotar remarcabilă prin finalizarea celei de-a 100.000-a orbite în jurul Planetei Roșii. Pentru a marca evenimentul, echipa misiunii a realizat o panoramă detaliată a Olympus Mons, cel mai înalt vulcan din Sistemul Solar. Această imagine excepțională, surprinsă în martie, anul trecut, oferă o nouă perspectivă asupra acestui gigant marțian și dezvăluie detalii fascinante despre atmosfera și suprafața planetei roșii.

Olympus Mons este o caracteristică emblematică a lui Marte despre care se știe că este cel mai impunător vulcan din Sistemul Solar. Ridicându-se la 27 de kilometri deasupra suprafeței marțiane, depășește cu mult toți vulcanii tereștrii. Baza sa se întinde pe 600 de kilometri în apropierea ecuatorului marțian, formând o structură masivă care domină peisajul înconjurător. Acest vulcan nu este doar un reper geologic, ci și un subiect crucial de studiu pentru înțelegerea proceselor vulcanice și a evoluției geologice a lui Marte. Pe lângă dimensiunile sale impresionante, Olympus Mons prezintă fenomene atmosferice interesante. Recent, astronomii au descoperit în special înghețul efemer de dimineață care acoperă vârful vulcanului timp de câteva ore în fiecare zi. Această descoperire oferă noi perspective asupra circulației gheții polare în lumea aridă a lui Marte. Studiul acestor fenomene ar putea ajuta la înțelegerea ciclurilor apei marțiane și a impactului lor asupra climei, precum și asupra geologiei planetei.

Pentru a sărbători piatra de hotar de la 100.000 de orbite, oamenii de știință au folosit sonda Odyssey pentru a surprinde o panoramă a acestei structuri enorme. Această imagine unică a fost obținută prin comandarea orientării sondei  astfel încât să se rotească încet, pentru a îndrepta camera video de la bord către orizontul marțian. Această tehnică, similară cu cea folosită de astronauții de pe Stația Spațială Internațională pentru a fotografia Pământul, a făcut posibilă dezvăluirea măreției Olympus Mons într-o singură vedere.

Cea mai recentă imagine a vulcanului arată o bandă alb-albăstruie care indică cantitatea de praf care plutea în aerul marțian la momentul în care a fost făcută imaginea. Deasupra acestei benzi, un strat subțire de violet sugerează un amestec de praf atmosferic și nori de gheață de apă albăstruie. Stratul albastru-verde de la marginea superioară a imaginii marchează locul unde norii de gheață de apă se ridică la aproximativ 48 km pe cerul marțian. Aceste detalii oferă informații valoroase despre atmosfera marțiană și interacțiunile acesteia cu suprafața planetei.

În ceea ce privește Odyssey, piatra de hotar de 100.000 de orbite înseamnă că sonda a parcurs mai mult de 2,2 miliarde de kilometri în jurul lui Marte. Deși nu este echipat cu un indicator de combustibil, inginerii estimează că ambarcațiunea mai are aproximativ 4 kilograme de propulsor, ceea ce este suficient pentru a prelungi misiunea până la sfârșitul anului 2025 și pentru a continua să furnizeze date științifice de înaltă calitate.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 6