O nouă specie de titanozaur a fost descoperită recent în Argentina, oferind noi perspective asupra diversității dinozaurilor din Cretacicul târziu. Numit Titanomachya gimenezi, acest exemplar este remarcabil mai mic decât faimoasele sale rude titanozauri. De fapt, cântărește în jur de șapte tone și are dimensiunea unei unei vaci mari.

Titanozaurii sunt o familie de dinozauri sauropode. Caracterizati prin dimensiunile lor imense și gâturile lungi, au fost printre cele mai mari animale care au pășit vreodată pe Pământ. Scheletele lor masive erau susținute de coloane vertebrale lungi și picioare puternice care le-au permis să-și susțină imensa masă corporală. Acești coloși preistorici au dominat ecosistemele terestre pentru o mare parte din Mezozoic, în special în timpul Cretacicului târziu, cu aproximativ 90 până la 66 de milioane de ani în urmă. Fosilele lor au fost de fapt descoperite în diferite regiuni ale lumii, în special în America de Sud, Africa, Asia, Europa și Australia. Rămășițele lor fosilizate au fost găsite și într-o mare varietate de habitate, de la pădurile tropicale până la câmpiile deschise.

Titanomachya gimenezi

Găsit în roci care datează de aproape 70 de milioane de ani, Titanomachya gimenezi avea o morfologie unică care îl diferențiază de alți titanozauri. Ea a fost descrisă într-un articol publicat în Historical Biology. În primul rând, dimensiunea acestui titanozaur a fost remarcabil de mică în comparație cu alți membri ai familiei sale. Cântărind aproximativ șapte tone, era de aproximativ zece ori mai mic decât unii dintre cei mai mari titanozauri descoperiți până în prezent. În plus, fosilele Titanomachya gimenezi au dezvăluit caracteristici anatomice unice care îl diferențiază de alți titanozauri. De exemplu, morfologia astragalului său, osul care distribuie forța de la tibie către interiorul piciorului, a fost diferită de cea observată la alți membri ai familiei sale. Această structură a prezentat trăsături intermediare între descendența Colossosauria și Saltasauroidea, evidențiind importanța sa evolutivă și făcând-o un exemplar unic și valoros pentru paleontologi. Această descoperire marchează primul sauropod din această formațiune care a fost identificat, oferind noi informații despre biodiversitatea acestei epoci.

Cercetătorii speră că descoperirea acestui titanozaur va oferi o mai bună înțelegere a tiparelor de extincție a dinozaurilor în Patagonia, comparativ cu restul lumii. Studiile suplimentare ar putea dezvălui, de asemenea, impactul schimbărilor climatice și al modificărilor habitatului asupra diversității speciilor de dinozauri în timpul Cretacicului târziu. Apariția Titanomachya gimenezi ar putea semnala în mod notabil o schimbare ecologică majoră, caracterizată printr-o scădere a dimensiunii titanozaurilor și o creștere a abundenței altor ierbivore precum hadrosaurii.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 4