O echipă de cercetători de la Universitatea Northwestern a reușit recent o performanță neașteptată: producerea apei din simpli atomi de hidrogen și oxigen cu ajutorul unui metal rar numit paladiu. Această descoperire ar putea transforma modul în care avem acces la această resursă vitală, în special în medii extreme precum spațiul cosmic. Rezultatele au fost prezentate într-un articol publicat în The Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)

Oamenii de știință sunt interesați de transformarea hidrogenului și oxigenului în apă cu ajutorul metalului rar paladiu, deoarece această reacție este esențială în aplicații precum pilele de combustie care produc energie curată. O mai bună înțelegere a acestei reacții ar putea îmbunătăți eficiența acestor tehnologii și ar putea contribui la tranziția energetică. Datorită paladiului, această reacție poate avea loc în condiții normale, fără a fi nevoie de temperaturi sau presiuni extreme. Acest lucru o face mai ușor și mai flexibil de utilizat, deschizând posibilități de producere a apei în medii dificile, cum ar fi regiunile aride sau misiunile spațiale. Paladiul servește drept model pentru studierea funcționării catalizatorilor – substanțe care accelerează reacțiile chimice. Prin înțelegerea mai bună a mecanismelor implicate, cercetătorii speră să optimizeze utilizarea catalizatorilor în diverse domenii industriale și energetice. Deși sunt utilizate frecvent, aceste reacții sunt încă puțin cunoscute, în special în ceea ce privește etapele intermediare. Aceste etape sunt dificil de observat, deoarece implică interacțiuni complexe între adsorbția atomilor pe metal, difuzarea lor și modificările structurii paladiului în timpul reacției.

Pentru a înțelege mecanismele ascunse din spatele transformării hidrogenului și oxigenului în apă, cercetătorii au utilizat o tehnologie de ultimă oră: microscopia electronică cu transmisie (TEM). Această tehnică le-a permis să observe în timp real ce se întâmplă la scară nanometrică atunci când un catalizator precum paladiul facilitează această reacție chimică. În acest experiment, cercetătorii au introdus atomi de hidrogen în paladiu. Acest metal are o structură capabilă să prindă acești mici atomi și să îi stocheze în interior. Apoi, oxigenul a fost adăugat la suprafața paladiului. Aici se întâmplă magia: atomii de hidrogen ies din metal pentru a reacționa cu oxigenul de pe suprafața acestuia, formând apă sub formă de bule de dimensiuni nanometrice (probabil cele mai mici bule de apă văzute vreodată în mod direct).

Succesul acestei cercetări se datorează în mare măsură progreselor tehnologice recente, în special dezvoltării unei membrane sticloase ultra-subțiri. Aceasta permite reținerea moleculelor de gaz în compartimente microscopice în formă de fagure de miere, suficient de mici pentru a fi observate cu ajutorul unui microscop electronic. Această nouă metodă, introdusă pentru prima dată în ianuarie 2024, permite analizarea probelor cu o rezoluție impresionantă de 0,102 nanometri, ceea ce este mult mai precis decât microscoapele anterioare care atingeau o rezoluție de 0,236 nanometri. Acest progres tehnologic a deschis o fereastră către o lume care până acum era invizibilă, permițând oamenilor de știință să înțeleagă mai bine etapele intermediare ale reacției chimice dintre hidrogen și oxigen.

Deși această descoperire poate părea a fi în primul rând o realizare de laborator, aplicațiile sale practice sunt de-a dreptul revoluționare. Producerea apei din gaze simple precum hidrogenul și oxigenul, utilizând un catalizator reciclabil precum paladiul, ar putea avea implicații în numeroase domenii, în special pentru satisfacerea nevoilor de apă în medii ostile sau îndepărtate. Imaginați-vă un viitor în care astronauții aflați într-o misiune pe Marte ar putea să își producă propria apă din resurse locale. Acest proces ar fi mult mai simplu și mai sigur decât alte metode actuale, cum ar fi arderea combustibilului pentru extragerea hidrogenului sau transportul unor cantități mari de apă de pe Pământ. Acest lucru se datorează faptului că reacția nu necesită nici temperaturi extreme, nici condiții speciale de presiune. Prin simpla amestecare a gazelor cu paladiu, apa ar putea fi produsă, chiar și în spațiu.

Această tehnologie ar putea fi utilizată și pe Pământ, în zonele aride în care apa este rară. Regiunile deșertice sau locurile afectate de secetă ar putea beneficia de această metodă de generare locală a apei din cele mai elementare elemente din Univers. Rețineți că, spre deosebire de alte procese chimice care consumă o mulțime de resurse sau produc deșeuri, acest proces utilizează paladiu în mod repetat. Deși este un metal rar, acesta este de fapt reciclabil și poate fi utilizat la nesfârșit pentru a crea apă fără să se degradeze.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 12