4.3

Recent, cercetătorii au descoperit indicii care sugerează posibila prezență a unor structuri tehnologice extraterestre avansate în jurul a șapte stele în Calea Lactee. Aceste sfere Dyson, așa cum sunt numite, sunt megastructuri ipotetice, concepute pentru a valorifica energia stelei gazdă. Deși cercetătorii nu pot confirma definitiv prezența civilizațiilor extraterestre, această descoperire a captivat atenția comunității științifice, reaprinzând interesul pentru căutarea vieții dincolo de Sistemul nostru Solar.

Ideea inovatoare a sferelor Dyson a fost prezentată pentru prima dată de către fizicianul teoretician Freeman Dyson în 1960. Această teorie propune că civilizațiile extraterestre foarte avansate ar putea într-o zi să construiască structuri imense în jurul stelelor lor natale sau chiar în jurul găurilor negre pentru a profita de energia prodigioasă emisă de aceste obiecte cerești. Acest lucru ar permite acestor civilizații să aibă la dispoziție resurse colosale, deschizând calea către progresele tehnologice și extinderea spațială la o scară până atunci de neimaginat. Cu toate acestea, sferele Dyson nu sunt singura formă pe care ar putea-o lua astfel de megastructuri. Ar putea fi luate în considerare și versiuni mai puțin monumentale, cum ar fi stațiile inelare care orbitează în jurul unei stele sau roiuri de oglinzi gigantice, toate concepute cu scopul final de a capta și valorifica eficient energia stelară.

Această viziune îndrăzneață asupra viitorului explorării spațiului și al utilizării resurselor cosmice rămâne pentru moment pur teoretică. Cu toate acestea, ideea sferelor lui Dyson continuă să inspire oamenii de știință și scriitorii de science fiction, alimentându-ne imaginația despre posibilitățile neexplorate ale Universului și formele de viață și civilizațiile care ar putea prospera acolo.

Oamenii de știință își exprimă încrederea în capacitatea lor de a detecta ipoteticele sfere Dyson. Într-adevăr, dacă o astfel de megastructură ar înconjura o stea, ar provoca o emisie semnificativă de radiații infraroșii din cauza căldurii emise de steaua prinsă în interiorul sferei. Această emisie de căldură ar fi apoi detectabilă de pe Pământ folosind observatoare astronomice echipate cu senzori sensibili. Progresele tehnologice din domeniul astronomiei au îmbunătățit într-adevăr considerabil capacitatea noastră de a observa și analiza spectrul electromagnetic al stelelor și al obiectelor cerești. Telescoapele spațiale și terestre, cum ar fi telescopul spațial James Webb și Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) de la NASA, sunt, de asemenea, echipate special pentru a detecta și studia aceste emisii.

Într-un nou studiu, publicat în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, cercetătorii au folosit un calculator pentru a examina mai mult de cinci milioane de stele din Calea Lactee, identificând șapte potențiali candidate pentru sferele Dyson. Aceste stele sunt toate stele pitice de tip M, mai mici și mai slabe decât Soarele nostru, situate la mai puțin de 1.000 de ani lumină de Pământ. Această descoperire nu este izolată. Un studiu similar a identificat recent 53 de potențiale candidate prin intermediul datelor colectate de diferite observatoare spațiale.

Cercetătorii au luat în considerare câțiva factori care ar putea duce la rezultate fals pozitive, dar recunosc că este imposibil să se excludă complet alte explicații, cum ar fi discurile extreme de resturi. Următorul pas va fi efectuarea de observații ulterioare asupra acestor stele candidate folosind instrumente mai puternice, cum ar fi telescopul spațial James Webb, pentru a obține date mai precise și a căuta alte semne de viață extraterestră inteligentă în aceste sisteme. Deci, deși aceste descoperiri nu garantează prezența civilizațiilor extraterestre, ele deschid noi perspective interesante în căutarea vieții dincolo de sistemul nostru solar.

Medie 4.3 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 17