În 30 iunie 1908, un asteroid a explodat deasupra Siberiei. Martorii oculari din regiunea au văzut o minge de foc, au auzit o explozie mare și au văzut apoi fumul unui incendiu. Prima expediție științifică a ajuns în zonă abia în 1927, dar a găsit încă dovezi ale exploziei.

”În legătură cu natura și cauzele exploziei din regiunea Tunguska, au fost emise un număr mare de ipoteze, mai mult sau mai puțin credibile, descrise în publicațiile amintite anterior. La început, cea mai răspândită teorie a fost aceea a lui Kulik, care credea că fenomenul se datorează căderii și impactului cu Pământul a unui meteorit gigant, asemănător cu cel care a căzut în Arizona. Această ipoteză a fost ulterior abandonată, din lipsa craterului principal și a oricăror fragmente de meteorit la fața locului. Potrivit altor ipoteze, fenomenul Tungusk se poate datora exploziei în atmosferă a unui meteorit sau a unei comete alcătuite din corpuri gazoase. Alte ipoteze mai fanteziste susțin că fenomenul se datorează impactului cu Pământul al unui meteor de antimaterie, al unei găuri negre (black hole) minuscule, a unei sonde interstelare, sau chiar materializării unui fascicul laser trimis de alte civilizații.

Una dintre ipoteze susține că fenomenul se datorează exploziei, în timp ce încerca să aterizeze, a unei nave extraterestre cu propulsie nucleară, venită de pe alți aștri. Alte ipoteze susțin că fenomenul s-ar datora căderii și impactului cu Pământul a unui bloc gigantic alcătuit din sodiu (Na), adică o „bombă de sodiu”, sau ricoșeului unui meteorit. Ipoteze mai recente susțin că fenomenul tungus se datorează exploziei (chimice) a unei pungi de gaz provocate de un meteorit sau de un fragment de asteroid”, scrie Dr. Vasile Labău, absolvent al Facultății de Chimie, Universitatea București (1954) și cercetător la Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară din Măgurele, București, între anii 1957-1995, autorul lucrării Studiul Fenomenului Tungusk pe care vă invităm să o citiți. (P)