4.8
Imagine a două planete mici, una mai roșiatică, a doua foarte albă.
Mărește / Concepțiile artistului despre cum ar putea arăta suprafețele a două planete pitice.

Geologia activă – și chimia complexă pe care o poate genera – necesită cantități semnificative de căldură. Planetele pitice din apropierea marginii Sistemului Solar, cum ar fi Pluton și alte obiecte din Centura Kuiper, s-au format din materiale reci și înghețate și, în general, nu au au ajuns  niciodată suficient de aproape de Soare pentru a se încălzi semnificativ. Orice cantitate de căldură rămasă de la formarea lor a fost probabil pierdută de mult în spațiu.

Cu toate acestea, Pluton s-a dovedit a fi o lume  activă geologic Iar unele dintre fenomenele observate implicau o refacere continuă a suprafeței planetei pitice. Săptămâna trecută, cercetătorii au raportat că același lucru ar putea fi valabil și pentru alte planete pitice din Centura Kuiper. Dovezile au fost aduse de telescopului spațial James Webb, care a reușit să analizeze diferențele dintre izotopii de hidrogen găsiți pe substanțele chimice de pe suprafața lui Eris și Makemake.

Rece și îndepărtată

Obiectele din Centura Kuiper sunt native ale Sistemului Solar îndepărtat, formându-se suficient de departe de căldura Soarelui încât multe materiale care sunt gaze în planetele interioare – lucruri precum azotul, metanul și dioxidul de carbon – sunt gheață solidă. Multe dintre aceste corpuri s-au format suficient de departe de influența gravitațională a celor opt planete majore încât nu au făcut niciodată o călătorie în sistemul solar interior, unde este mai cald. În plus, pentru că era mult mai puțin material atât de departe de Soare, majoritatea corpurilor sunt destul de mici.

Deși ar fi început fierbinți datorită procesului prin care s-au format, dimensiunea lor mică înseamnă un raport mare suprafață-volum, permițând căldurii interne să radieze în spațiu relativ rapid. De atunci, orice căldură a provenit din evenimente rare de coliziune sau dezintegrare a izotopilor radioactivi.

Cu toate acestea, trecerea sondei New Horizons pe lângă Pluton a arătat clar că nu este nevoie de multă căldură pentru a genera o geologie activă, deși schimbările sezoniere ale luminii solare ar putea explica unele dintre caracteristicile sale. Este mai puțin probabil ca lumina Soarelui să influențeze lumi precum Makemake, care orbitează la o distanță de o dată și jumătate față de cea mai apropiată apropiere de Soare a lui Pluton. Eris, care este aproape la fel de mare ca Pluto, orbitează la de două ori cea mai apropiată apropiere a lui Pluto.

Trimiterea unei misiuni pe oricare dintre aceste planete ar dura zeci de ani și nici una nu este în dezvoltare în acest moment, așa că nu putem ști cum arată suprafețele lor. Dar asta nu înseamnă că nu știm nimic despre ei. Și telescopul spațial James Webb a adăugat considerabil la ceea ce știm.

Telescopul spațial James Webb a fost folosit pentru a observa spectrul luminii Soarelui reflectată de aceste obiecte, în domeniul infraroșu al spectrului electromagnetic. El  este influențat de compoziția chimică a suprafețelor planetelor pitice. Anumite substanțe chimice pot absorbi lungimi de undă specifice ale luminii infraroșii. Observând poziția liniilor de absorbție este posibil să ne dăm seama ce substanțe chimice sunt prezente.

Telescopul spațial James Webb este capabil să analizeze zone ale spectrului care erau inaccesibile până acum, iar instrumentele sale sunt chiar capabile să identifice diferiți izotopi ai atomilor care compun fiecare substanță chimică. De exemplu, unele molecule de metan (CH4) vor avea, la întâmplare, unul dintre atomii lor de hidrogen schimbat cu izotopul său mai greu, deuteriu, formând CH3D. Acești izotopi pot acționa potențial ca trasori, spunându-ne astfel despre de unde provin inițial substanțele chimice.

Sursa informației: arstechnica.com