Paleontologii din Argentina au identificat un nou gen și specie de dinozaur, numit Diuqin lechiguanae. El a fost prezentat într-un articol publicat în BMC Ecology and Evolution. Această descoperire umple un gol important în înregistrarea fosilelor acestor dinozauri teropode și oferă noi informații despre evoluția Unenlagiines, o subfamilie cu bot lung.

Unenlagiines sunt o subfamilie de dinozauri teropode paravian care au trăit în principal în emisfera sudică în timpul Cretacicului. Sunt strâns înrudiți cu păsările și fac parte din familia Dromaeosauridae, care este cunoscută pentru prădătorii săi bipezi, caracterizați prin ghearele lor în formă de seceră pe al doilea deget. Recent, paleontologii au identificat un nou membru al acestei subfamilii: Diuqin lechiguanae. Aceasta este prima specie de dinozaur unenlagiine descoperită în formațiunea Bajo de la Carpa, care este cunoscută pentru diversitatea și bogăția sa de fosile. fosilele de vertebrate găsite în această formațiune includ șerpi, șopârle, țestoase, crocodiliforme, pterozauri, ornitopode, sauropode titanozauri, teropode non-aviare și păsări, făcându-l o sursă valoroasă pentru studiul paleobiotei cretacice. Acest dinozaur a cutreierat planeta noastră în timpul erei Santonian a Cretacicului, acum între 86 și 84 de milioane de ani.

Rămășițele de Diuqin lechiguanae prezintă diferențe morfologice distincte față de oasele corespunzătoare ale altor specii non-unenlagiine. De exemplu, specimenul are o lamină accesorie pe arcul neural vertebral posterior-sacral (structură suplimentară asemănătoare unei lame atașată la vertebra posterior-sacrală), precum și foramine pereche distinctive (găuri mici în oase care permit trecerea vaselor de sânge şi a nervilor) pe arcurile neurale sacrale posterioare şi caudale anterioare. Cercetătorii au identificat, de asemenea, un humerus cu o creastă deltopectorală distolaterală. Deltopectoralul este o creastă musculară de pe humerus, osul brațului superior. La Diuqin lechiguanae, această creastă este situată la un capăt distal și lateral al humerusului, care este o caracteristică anatomică specifică.

Aceste caracteristici anatomice ar putea rezulta din adaptări evolutive particulare și ar putea consolida validitatea noii specii. În plus, humerusul specimenului Diuqin lechiguanae prezintă urme de dinți conici, ceea ce indică faptul că el a hrănit un alt tetrapod, probabil un crocodiliform, un mamifer sau un teropod. Această interacțiune trofică oferă informații valoroase asupra relațiilor ecologice și comportamentelor de hrănire ale dinozaurilor din Cretacic din Patagonia.

Descoperirea Diuqin lechiguanae este deosebit de semnificativă din două motive. Pe de o parte, îmbogățește considerabil înregistrările fosile ale acestei subfamilii. Pe de altă parte, umple un gol temporal de cel puțin 15 milioane de ani în înregistrarea fosilă a unenlagiinelor, o perioadă critică variind de la 90 la 75 de milioane de ani în urmă.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 2