4.3

Steaua T Corona Borealis ar putea, în orice moment, să producă o spectaculoasă explozie de lumină care o va face brusc vizibilă cu ochiul liber. Este un eveniment care se produce la fiecare 80 de ani și poate fi urmărit de toată lumea din emisfera nordică.  A prezice apariția unei stele este, cel puțin, un exercițiu pe care astronomii îl întreprind foarte rar. Cu toate acestea, acesta este cazul în prezent. Pentru că la sfârșitul unei perioade de puțin peste 80 de ani, steaua T Corona Borealis (abrevierea T CrB) ar trebui să producă o explozie impresionantă care o va face brusc vizibilă cu ochiul liber.

Desigur, steaua T CrB există deja. Cu toate acestea, de cele mai multe ori strălucește la o magnitudine modestă 10, ceea ce implică necesitatea utilizării utilizarea unui mic telescop astronomic pentru a o vedea. Astronomii au observat că în cel puțin patru ocazii în trecut, observatorii au remarcat apariția sa efemeră în constelația Coroana Borealis. Acesta a fost cazul în 1946 și 1866, de două ocazii când astronomii aveau instrumente capabile să le ofere măsurători precise. Englezul Francis Wollaston a văzut-o cu certitudine în 1787. Și, în sfârșit, o cronică monahală medievală scrisă la mănăstirea Ursberg (lângă Augsburg, Germania) relatează în mod convingător erupția care a avut loc în 1217.

Astrofizicianul american Bradley Schaefer, de la Universitatea de Stat din Louisiana, a publicat recent un articol în care studiază aceste patru „apariții” și face o predicție: T CrB ar trebui să apară din nou… acum! El spune că: „Steaua T CrB va exploda în următoarele luni, poate în această seară, și va fi cea mai strălucitoare nova de pe cer de câteva generații. Acesta va fi un eveniment interesant la care toată lumea să-l asista în cele câteva zile aproape de luminozitatea maximă, pur și simplu știind unde să se uite într-o noapte senină.”

Unde ar trebui să te uiți exact? Puteți folosi harta din acest articol, sau, mai simplu, folosiți aplicații de tip Sky Map. Bradley Schaefer avertizează: „T CrB are o creștere foarte rapidă a luminozității (câteva ore) și rămâne la luminozitatea maximă pentru abia o zi. Apoi scade sub magnitudinea 6 în doar o săptămână.”  Sub magnitudinea 6, nu mai este vizibilă cu ochiul liber. Prin urmare, ar trebui să monitorizezi des constelația. Iar când alerta este declanșată, trebuie să observați imediat!

De ce T CrB are o explozie puternică de lumină aproximativ la fiecare 80 de ani? Aceasta este ceea ce astronomii numesc o nova recurenta. Acest tip de stea este alcătuit din două stele foarte apropiate una de cealaltă care fac schimb de material. Dacă mecanismul general este destul de bine înțeles, activitatea episodică a T CrB în special ridică câteva întrebări fără răspuns. Steaua face obiectul unei adevărate investigații cosmice de către astronomi.

Medie 4.3 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 7