În Japonia a fost făcut un pas important către dezvoltarea de tratamente umane pentru pierderea vederii legată de vârstă. Oamenii de știință au raportat recent că au folosit celule stem umane pentru a reda vederea unei maimuțe.

În aprilie 2024, Elon Musk a declarat pe X că societatea Neuralink a dezvoltat un implant numit Telepathy capabil să trateze orbirea. Testele au produs deja rezultate satisfăcătoare pe primate, fără leziuni sau decese. Cu toate acestea, dovada reală a veridicității afirmațiilor lui Elon Musk urmează să apară.

Mai recent, cercetătorii din Japonia au încercat, de asemenea, să redea vederea unei maimuțe. De data aceasta, însă, ei nu folosesc implanturi neuronale, ci celule stem umane. Această lucrare, condusă de Riken Center for Biosystems Dynamics Research din Kobe (Japonia), a fost publicată în revista Stem Cell Reports. În articol, cercetătorii susțin că au reușit să repare o gaură maculară. Aceasta este o afecțiune care afectează retina și este în general cauzată de îmbătrânire. Mai exact, de rupturile din centrul retinei (macula) apar după retragerea substanței prezente în mod normal în cavitatea oculară (corpul vitros). Macula este esențială pentru vedere și procesarea luminii.

Găurile din maculă nu cauzează orbire, dar, în timp, produc o încețoșare în centrul câmpului vizual. În prezent, există o soluție fiabilă de tratament, dar aceasta implică o alegere destul de dificilă. Repararea vederii centrale presupune îndepărtarea celulelor de la marginea retinei. Acest lucru duce la o pierdere a vederii periferice. Mai mult, metoda nu previne riscurile altor potențiale rupturi în viitor.

Oamenii de știință japonezi au folosit celule stem pentru a evita umplerea găurii din maculă cu celule retiniene. Ei au cultivat mai întâi un strat de celule retiniene derivate dintr-un embrion uman înainte de a le transplanta în retina dreaptă a unui macac japonez (Macaca fuscata). Primata a fost inclusă în studiu după ce a avut dificultăți în a trece testele de vedere. La aproximativ șase luni după transplant, maimuța a fost supusă unor noi teste de vedere cu puncte de fixat. Primata a fost capabilă să fixeze privirea pe între 11% și 26% din puncte, în funcție de test, comparativ cu doar 1,5% înainte de transplant. Prin urmare, a existat o îmbunătățire semnificativă a vederii. Pentru a examina în detaliu eficiența metodei, cercetătorii au îndepărtat ochiul primatei. Această procedură a arătat că retina a dezvoltat celule noi din celulele stem transplantate. Totuși, originea și rolul acestor celule rămân neexplicate.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 3