Steve Edwards, un vânător de fosile și ghid de safari din Zimbabwe, a identificat recent o nouă specie de pești cu plămâni, numită Ferganoceratodus edwardsi. Se crede că această fosilă de pește preistoric datează de acum aproximativ 210 milioane de ani, o perioadă crucială, în care dinozaurii tocmai începeau să apară. Această nouă adăugare la familia peștilor cu plămâni ne permite să înțelegem mai bine aceste creaturi antice și evoluția lor. Studiul este publicat în Journal of Vertebrate Paleontology.

Peștii cu plămâni (lungfish) reprezintă un grup fascinant de animale care a evoluat cu aproximativ 420 de milioane de ani în urmă. Ceea ce îi diferențiază pe acești pești de mulți alții este capacitatea lor  de a respira atât în apă, cât și pe uscat. Peștii cu plămâni au o vezică notătoare care s-a transformat într-un organ asemănător cu un plămân în timpul evoluției lor și care le permite să respire în afara apei. Această adaptare este esențială pentru supraviețuirea lor în medii acvatice supuse unor fluctuații semnificative ale nivelului de oxigen. În perioadele de secetă, unii pești cu plămâni pot intra într-o stare prelungită de repaus și se pot refugia în vizuini căptușite cu mucus, unde pot supraviețui ani de zile fără hrană sau apă. Această capacitate de a rezista la condiții extreme face din aceste animale obiecte valoroase de studiu pentru oamenii de știință care doresc să înțeleagă evoluția primelor vertebrate terestre.

Descoperirea fosilei Ferganoceratodus edwardsi este o contribuție remarcabilă la paleontologie care ne îmbogățește înțelegerea peștilor cu plămâni într-un moment esențial al evoluției. Rămășițele lui au fost identificate în nordul Zimbabwe, pe creasta mijlocie a Atlanticului. Fosila aparține unei specii noi, ceea ce constituie o descoperire rară și valoroasă. Adăugarea lui Ferganoceratodus edwardsi la colecția de pești cu plămâni oferă cercetătorilor noi perspective asupra adaptărilor evolutive ale acestor pești în timpul perioadei triasice. Descoperirea este într-adevăr deosebit de semnificativă, deoarece reprezintă o perioadă cheie de diversificare a peștilor osoși, când au început să se dezvolte primele forme de viață terestră. Studierea acestei fosile ar putea oferi, de asemenea, indicii despre modul în care acești pești antici au interacționat cu mediul lor și cum au putut supraviețui condițiilor în schimbare ale vremii.

Contribuția acestui vânător de fosile evidențiază importanța pasionaților și amatorilor de paleontologie în domeniul științific. Descoperirile făcute de neprofesioniști, cum este cazul cu Ferganoceratodus edwardsi, arată într-adevăr că știința este un domeniu deschis și accesibil în care fiecare contribuție poate avea un impact semnificativ.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 4